Nybilboom i september: Pangstart for ID.3 og over 60 prosent elbiler
Og Tesla er igjen høyt oppe på statistikken.
Det ble ingen leveringsrekord for Volkswagen, men selskapets nye elbil ID.3 fikk likevel vind i seilene i sin debutmåned på norske veier.
Utleveringene startet ved midnatt natt til 11. september, og ut måneden ble det registrert 1.989 nye ID.3 i Norge, viser registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
Det gjorde ID.3 til den soleklart mest solgte bilen i september og allerede den 12. mest solgte bilen i Norge i 2020.
Kjempehopp for Tesla
Importør Møller er imidlertid ikke veldig snakkesalige, og vil ikke si noe om hvorvidt det er mulig å ta Teslas rekord i de kommende månedene.
– Vi kommenterer ikke tallene annet enn at vi er veldig glade og stolte av å se de første bilene på norsk jord, og at vi har fått utlevert mange biler allerede de første ukene siden vi startet utleveringer den 11/9 til kundene, skriver kommunikasjonssjef Anita Svanes for Volkswagen i Møller i en e-post.
Også Tesla ser ut til å ha fått sving på leveransene i Norge igjen. Det ble nemlig levert ut 1.116 Model 3 i september, et solid oppsving fra 264 i august og bare 22 i juli. Septembertallene ga mer enn 50 prosent økning i årstallene for Model 3, og i tillegg kom 181 Model X og 142 Model S.
Tesla er kjent for å ha leveringstopper i kvartalsslutt-månedene, og det ser vi tydelig om vi plotter månedstallene inn i en graf:
Stengt fabrikk og større interesse i andre land
Kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland sier de har hatt problemer med å skaffe nok biler til Norge, og at det har ført til lavere registreringstall enn normalt hittil i år.
– Det er to grunner til det. For det første var Tesla-fabrikken i California stengt en periode denne våren som følge av pandemien. På grunn av hvordan fabrikken er organisert med kvartalsvise produksjonssykluser, og tiden det tar å transportere biler til Norge, fikk dette betydelige følger for leveringssituasjonen vår denne våren og sommeren, sier Roland.
Den andre årsaken er at Tesla vokser betydelig i andre europeiske markeder, og at de har fått tildelt en større andel av bilene som kom til Europa gjennom sommeren, forklarer han.
– På det meste har vi på enkelte typer bestillinger hatt omtrent et halvt års leveringstid i Norge i år. Vi er glade for at situasjonen nå er i ferd med å normalisere seg, og vi er tilbake til ordinær estimert leveringstid på én til to måneder ved fabrikkbestilling av Model S, Model X og Model 3. Nye bestillinger i dag forventes levert i november, sier Roland, som ikke har noe nytt å melde om når Model Y kommer til Norge.
– Informasjonen gitt ved lanseringen er fortsatt gjeldende. Model Y-produksjonen for det europeiske markedet forventes å begynne tidlig i 2021.
Populær billig-SUV
Polestar er nok også svært fornøyde med takten på utleveringer i Norge. 937 nye Polestar 2 ble fasiten i september, seks prosent av de totale registreringene den måneden. Også den svært rimelige kompakt-SUV-en MG ZS EV har vist seg populær i Norge, med 672 biler i september og 2.132 biler så langt i år.
Toyota merker nok også ankomsten av sin ladbare Rav4, som snuste på 800 registreringer i september. 467 av disse var av den nye plugin-hybrid-versjonen.
Totalt ble det registrert 15.552 nye personbiler i september, opp nesten 40 prosent fra samme måned i fjor og den beste september-måneden noensinne, ifølge Bilnytt.
Administrerende direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken peker på at coronapandemien medførte utsettelser for mange modeller, og at de nå er kommet for fullt.
– Mange nye elbiler var ventet til landet tidligere i år, men lanseringene ble forskjøvet. Men nå har flere nye elbiler endelig kommet, og vi ser at de er høyt på statistikken for september. I tillegg er det kommet nye pluginhybrider, slik at ladbare biler fullstendig dominererer nybilstatistikken denne måneden, sier han.
Dette var de mest solgte bilene i september, uansett drivlinje:
September 2020 | Januar-september | |
---|---|---|
Volkswagen ID.3 | 1.989 | 1.990 |
Tesla Model 3 | 1.116 | 3.197 |
Polestar 2 | 937 | 1.453 |
Toyota Rav4 | 785 | 2.231 |
MG ZS EV | 672 | 2.132 |
Audi e-tron | 542 | 7.690 |
Hyundai Kona | 486 | 3.784 |
Nissan Leaf | 473 | 3.393 |
Mitsubishi Outlander | 454 | 2.890 |
Volkswagen Golf | 323 | 4.869 |
BMW i3 | 322 | 1.884 |
Peugeot 2008 | 299 | 925 |
Hyundai Ioniq | 297 | 1.912 |
Mercedes-Benz EQC | 286 | 2.423 |
Kia Niro | 254 | 1.038 |
Kilde: OFV | - | - |
Historisk høy elbilandel
Nullutslippsbilene hadde 61,5 prosent markedsandel, opp fra 54,5 prosent i samme måned i fjor og betydelig høyere enn snittandelen så langt i 2020, som er akkurat over 50 prosent.
– Dette er historisk. Elbilpolitikken virker nå så godt at 6 av 10 velger elbil når de skal kjøpe ny bil. Vi nærmer oss at elbiler blir for alle, for dette er godt nytt også for de som ønsker å kjøpe brukt elbil, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.
I tillegg til ID.3 debuterte også Mazdas MX-30 på registreringsstatistikken, men med noe mer moderate tall: 98 MX-30 fant veien til norske veier i september.
27,4 prosent av nyregistreringene var ellers ulike former for hybridbiler, mens bare 5,0 prosent hadde kun dieselmotor og 6,1 prosent kun bensinmotor.
Audi e-tron er fortsatt Norges soleklart mest solgte bil i 2020, selv om 542 biler i september bare holdt til en sjetteplass på månedslista.
Dette var de mest solgte elbilene i september:
September 2020 | Januar-september | |
---|---|---|
Volkswagen ID.3 | 1.989 | 1.990 |
Tesla Model 3 | 1.116 | 3.197 |
Polestar 2 | 937 | 1.453 |
MG ZS EV | 672 | 2.132 |
Audi e-tron | 542 | 7.690 |
Hyundai Kona Electric | 484 | 3.761 |
Nissan Leaf | 473 | 3.393 |
BMW i3 | 322 | 1.884 |
Volkswagen e-Golf | 290 | 4.697 |
Mercedes-Benz EQC | 286 | 2.423 |
Hyundai Ioniq Electric | 282 | 1.755 |
Skoda Citigo-e | 249 | 1.269 |
Kia e-Niro | 223 | 802 |
Peugeot e-208 | 216 | 1.510 |
Kilde: OFV | - | - |