ATI forbereder "Rialto"
Nyere grafikkbrikker som er basert på PCI Express x16 fra bunnen av, vil ikke nødvendigvis fungere med AGP-grensesnittet. ATI jobber nå derfor med å lage en "PCI-e til AGP"-bro for å øke kompatibiliteten.
Poenget med "Rialto" er dermed å kunne tilby AGP-kort, selv om utgangspunktet for produktet er PCI Express. Det er ukjent hvorvidt broen vil fungere begge veier, dvs. AGP til PCIe.
Til informasjon kan det nevnes at NVIDIA allerede har en slik løsning som ATI vil begi seg inn på.
Ifølge kilder hos X-bit labs vil produksjonen av brikken starte i 4. kvartal hos en av ATI sine partnere. Dato for integrering og reell lansering er foreløpig ikke kjent.
(Kilde: X-bit labs)
Les også
Leverer PCIe-brikkesett for K8
Mindre PCIe enn forventet fra ATI
ATI R480 før årsskiftet?
Snart PCI Express fra S3 Graphics
ATI og NVIDIA i ordkrig om PCIe
R500 i begynnelsen av 2005
ATI introduserer HyperMemory
RX480 for AMD64 lanseres snart
Vil bli sterk vekst for PCIe
Mer om