Telekiosken blir Telenorbutikken
Telenor åpner 77 nye butikker over hele landet.
I dag gikk startskuddet for neste etappe i moderniseringen av Telenors forhandlerledd. De 12 Telenor-butikkene som i dag åpnet i Oslo og Akershus er de første av 77 butikker som skal åpnes over hele Norge.
De 77 butikkene er tidligere Telekiosken-butikker som nå skal operere under Telenor-merkevaren. Tanken er at de kundene som ikke kan få hjelp over nett eller telefon skal kunne henvises dit for en bedre og mer personlig service. Her skal du få hjelp med å overføre kontakter eller sette opp e-post på mobilen. I tillegg ønsker Telenor bedre profilering av egen merkevare gjennom forhandlerleddet.
Telekiosken-butikkene ble tatt over av Telenor i fjor, og de tidligere Franchisetakerne i Telekiosken blir nå Franchisetakere hos Telenor.
Tidligere var Telekiosken-eierne franchisetakere hos Kjedehuset, der Telenor eier 49 prosent. Kjedehuset vil nå måtte rendyrkes som bedriftspartner, siden Telenor flytter alt av privatkunder over til Telenor-butikkene.
Ansatte på bootcamp
Bortsett fra de aller minste butikkene, blir Telekioskene nå bygget om til åpne butikker, der kundene kan gå inn og se på telefoner og tilbehør og få hjelp av de ansatte. Mens ombyggingen foregår, kurses de ansatte intensivt i salg og kundeservice:
– De ansatte har vært på tre dagers bootcamp på Telenor på Fornebu mens butikkene
bygges om. Nå er de fulle av Telenor-blått pågangsmot og klare til innsats, sier administrerende direktør Eivind Larsen i Telenorbutikken.
Telenor kommer ikke til å nedprioritere samarbeidet med Elkjøp og Expert selv om de nå lanserer butikker under eget merkenavn.
– Disse er viktige partnere som omsetter for store volumer for oss, så det samarbeidet er fortsatt viktig for oss, sier Larsen til Mobilen.no.
Det sto kø utenfor butikken på Oslo City da butikken åpnet fredag morgen. Åpningstilbud som iPhone 5S til 499 kroner (pluss abonnement med binding), trakk mange kjøpelystne til butikken.
Med dette grepet følger Telenor etter konkurrentene. Netcom og Tele2 har begge butikkjeder under eget merkenavn. Det følger også den strategien Telenor allerede har valgt for forhandlerleddet i Danmark. Flere år etter den første spådommen om at snart ville alle mobiltelefoner selges via nettet, har dermed alle de tre største mobiloperatørene nyetablert butikkjeder under eget merkenavn.