Nyhet

Rekordbot til Telenor

Får straff for å ha strupet konkurrentens surfehastigheter.

Som Mobilen.no tidligere har skrevet, kan du ikke regne med like stor datakapasitet når du surfer i Telenors nett som One Call-kunde som hvis du er Telenor-kunde.

Mens Telenor har tilbudt egne kunder hastigheter opp til 40 Mbit/s, har One Call-kunder fått maks 8 Mbit/s. Dette oppdaget først One Call i forbindelse med en annen tvist mellom de to selskapene, da Telenor stevnet One Call inn for markedsrådet for å få selskapet til å slutte å hevde at de var like bra som Telenor i sin markedsføring.

Assisterende direktør Elisabeth Aarsæther i Post- og teletilsynet sier at boten vil være rekordhøy hvis den blir stående.

Nå varsler Post- og teletilsynet en bot på fem millioner til Telenor. Hvis boten blir stående er den rekordstor i norsk sammenheng, sier assisterende direktør Elisabeth Aarsæther i Post- og teletilsynet til Dagens Næringsliv.

Les mer: – Telenor struper One Call-kundene

Telenor varsler rettssak

Telenor har nå frist til 18. oktober med å gi kommentar til varselet. Selskapet protesterer på det sterkeste på PTs vedtak, og varsler at de vil klage til Samferdselsdepartementet, og er forberedt på å ta saken inn for retten.

Telenor mener at One Call flere ganger har fått tilbud om å få høyere hastigheter til sine kunder mot å betale mer. Hvis Telenor må la One Call-kundene få 4G-hastigheter uten at selskapet betaler for det, vil det kunne svekke 4G-utbyggingen, hevder Telenor.

Kommunikasjonsrådgiver Jørn Bremtun i Telenor Norge mener Post- og teletilsynet i praksis tvinger Telenor til å gi bort sin innovasjon og forretningsutvikling gratis til konkurrentene dersom vedtaket blir stående.

Jubel hos One Call

One Call er på sin side svært glade for vedtaket:

– Vedtaksvarselet fra Post- og teletilsynet støtter det vi hele tiden har sagt om at One Call er like bra som andre operatører, og vi er glade for å tilby våre kunder hastigheter på over 30 Mbit/s i mobilnettet enten de er i vårt eget nett eller Telenors, sier One Call-sjef Øistein Eriksen i en pressemelding.

Les mer: Full krangel om surfehastigheter

One Call og Network Norway eies i dag av Tele2. I dag har Tele2 to avtaler om samtrafikk, én med Netcom for Tele2-kundene, og én med Telenor for One Call-kundene. Til sammen har selskapene i Tele2-sfæren 600 000 kunder, og når avtalene skal reforhandles i 2014 er det snakk om milliardbeløp.

– Vi har ikke lagt skjul på at vi ønsker å leie av bare én aktør. Vi er åpne for å fortsette å leie nettet av Telenor, men er skeptiske etter å ha sett hvordan de håndterer sine leietagere, sier administrerende direktør i Tele2, Arild Hustad, til Dagens Næringsliv.

Telenor har tidligere gitt uttrykk for at de mener One Call snylter på deres innovasjon og merkevarebygging når selskapet reklamerer med at de har Telenor-dekning. Selskapet har også gjort det klart at de gjerne klarer seg uten konkurrenter som leietakere i eget nett.

Les mer: Mener Telenor rapper tilbake kundene

Les også
Vil ha opp prisen på bedriftsabonnement
Les også
One Call ikke lenger «like bra»
Les også
Trøbbel for One Call
Les også
Mener One Call lurer kundene
Les også
One Call klages inn for å kalle seg «like bra» – igjen
Les også
Store omstillinger i Tele2
Les også
Forhandler om Norges største mobilavtale
Les også
Denne lyktestolpen er en mobilmast
Les også
Full krangel om surfehastigheter
Les også
– Telenor struper One Call-kundene
Les også
– Det One Call sier stemmer ikke
annonse