Til hovedinnhold

Én av fire nybiler i september var en Tesla

Tesla Model Y tok et nytt steg mot årets mest solgte-tittelen i september. Over 3000 nye Model Y ble fasit.
Stein Jarle Olsen, Tek.no
Stein Jarle Olsen

25 prosent av alle nybilregistreringer i september var en Tesla, ifølge månedstallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken. 14.646 nye personbiler ble registrert, og 3665 av disse var en Tesla - ganske nøyaktig én av fire.

3063 av disse var Model Y, og september ble dermed en av de beste Tesla-månedene i historien. Bare et fåtall ganger har en enkeltmodell vært over 3000 biler på en måned, og stort sett har det vært Teslaer - 3305 Model Y i mars i år, 3564 i september i fjor og 5315 Model 3 i den elleville marsmåneden i i 2019, for å nevne noen.

Klar nummer to: Volkswagen ID.4.
Hanne Hattrem, VG

For de øvrige produsentene var det mer moderate tall å lese i september. Volkswagen var nærmest med 919 ID.4, og deretter følger Skoda Enyaq, Tesla Model 3, Toyota Rav4 og Volvo C40.

Tallene for disse kan du se i tabellen under.

September 2022Januar-september 2022
1Tesla Model Y30639573
2Volkswagen ID.49198362
3Skoda Enyaq6354770
4Tesla Model 36023034
5Toyota Rav45402874
6Volvo C403651306
7Polestar 23462734
8BMW iX3093601
9Audi Q4 e-tron3023172
10Hyundai Kona2832081
11Volvo XC402812268
12Audi e-tron2712822
13Hyundai Ioniq 52673269
14Mercedes-Benz EQC2671372
15Toyota Yaris Cross2651024
16Volvo XC60220976
17Nissan Leaf2071972
18Volkswagen ID.5199946
19Volkswagen ID.31911243
20Toyota Yaris1881511
---

Klar nedgang for året

Tesla-tallene til tross: Nybilregistreringene i september var 18,6 prosent lavere enn i samme måned i fjor. Så langt i år er nedgangen 20,3 prosent fra fjoråret. Nullutslippsandelen var på 77,7 prosent - omtrent eksakt på nivå med september i fjor.

– Tallene for både september og året så langt, understreker den tydelige dreiningen vi ser i nybilsalget: De aller fleste vil «kjøre grønt». Derfor holder elbilandelen seg på nesten 80 prosent, selv om andre biltyper har en klar nedgang. Og i en svært utfordrende tid har produsenter og importører så langt klart å levere et høyt antall elbiler til kunder som har bestilt for lenge siden, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). 

Med septembermåneden fester Tesla Model Y igjen et solid grep om tittelen som årets mest solgte bil, etter at ID.4 har tatt innpå måned for måned i det siste. Drøye 1200 biler skiller nå i Teslas favør, og realistisk sett er det nok ingen andre modeller som kan ende opp som mest solgt i år.

Januar-september 2022
Tesla Model Y9573
Volkswagen ID.48362
Skoda Enyaq4770
BMW iX3601
Hyundai Ioniq 53269
Audi Q4 e-tron3172
Tesla Model 33034
Toyota Rav42874
Audi e-tron2822
Polestar 22734

Teslas ledelse er hakket mindre når det kommer til å bli årets største merke. De har så langt i år levert 12.621 biler, mot Volkswagens 11.791.

Også her er det usannsynlig at noen andre kan komme opp i løpet av årets tre siste måneder: Toyota er foreløpig på tredjeplass med 7812 biler, og deretter følger BMW med 7058 og Hyundai med 6574 biler.

Hyundai er ett av få merker som har vekst i år. Det skyldes i stor grad Ioniq 5.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Stort hybrid-fall

Andelen biler med kun bensinmotor var på bare 2,2 prosent i september, og med kun dieselmotor 3,1 prosent. 17 prosent var ulike hybrider, og av disse var rundt to tredeler ladbare hybrider.

Leveransene av ladbare hybrider har falt med cirka 65 prosent sammenliknet med samme periode i fjor.

– At produksjonsutfordringer er en av årsakene til den store nedgangen i nye registrerte ladbare hybrider, er nærliggende å anta. Men det er liten tvil om at avgiftsøkningen på ladbare hybrider har hatt stor effekt på etterspørsel og salg, sier Solberg Thorsen.

annonse