Én av fire nybiler i september var en Tesla
25 prosent av alle nybilregistreringer i september var en Tesla, ifølge månedstallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken. 14.646 nye personbiler ble registrert, og 3665 av disse var en Tesla - ganske nøyaktig én av fire.
3063 av disse var Model Y, og september ble dermed en av de beste Tesla-månedene i historien. Bare et fåtall ganger har en enkeltmodell vært over 3000 biler på en måned, og stort sett har det vært Teslaer - 3305 Model Y i mars i år, 3564 i september i fjor og 5315 Model 3 i den elleville marsmåneden i i 2019, for å nevne noen.
For de øvrige produsentene var det mer moderate tall å lese i september. Volkswagen var nærmest med 919 ID.4, og deretter følger Skoda Enyaq, Tesla Model 3, Toyota Rav4 og Volvo C40.
Tallene for disse kan du se i tabellen under.
September 2022 | Januar-september 2022 | ||
---|---|---|---|
1 | Tesla Model Y | 3063 | 9573 |
2 | Volkswagen ID.4 | 919 | 8362 |
3 | Skoda Enyaq | 635 | 4770 |
4 | Tesla Model 3 | 602 | 3034 |
5 | Toyota Rav4 | 540 | 2874 |
6 | Volvo C40 | 365 | 1306 |
7 | Polestar 2 | 346 | 2734 |
8 | BMW iX | 309 | 3601 |
9 | Audi Q4 e-tron | 302 | 3172 |
10 | Hyundai Kona | 283 | 2081 |
11 | Volvo XC40 | 281 | 2268 |
12 | Audi e-tron | 271 | 2822 |
13 | Hyundai Ioniq 5 | 267 | 3269 |
14 | Mercedes-Benz EQC | 267 | 1372 |
15 | Toyota Yaris Cross | 265 | 1024 |
16 | Volvo XC60 | 220 | 976 |
17 | Nissan Leaf | 207 | 1972 |
18 | Volkswagen ID.5 | 199 | 946 |
19 | Volkswagen ID.3 | 191 | 1243 |
20 | Toyota Yaris | 188 | 1511 |
- | - | - |
Klar nedgang for året
Tesla-tallene til tross: Nybilregistreringene i september var 18,6 prosent lavere enn i samme måned i fjor. Så langt i år er nedgangen 20,3 prosent fra fjoråret. Nullutslippsandelen var på 77,7 prosent - omtrent eksakt på nivå med september i fjor.
– Tallene for både september og året så langt, understreker den tydelige dreiningen vi ser i nybilsalget: De aller fleste vil «kjøre grønt». Derfor holder elbilandelen seg på nesten 80 prosent, selv om andre biltyper har en klar nedgang. Og i en svært utfordrende tid har produsenter og importører så langt klart å levere et høyt antall elbiler til kunder som har bestilt for lenge siden, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Med septembermåneden fester Tesla Model Y igjen et solid grep om tittelen som årets mest solgte bil, etter at ID.4 har tatt innpå måned for måned i det siste. Drøye 1200 biler skiller nå i Teslas favør, og realistisk sett er det nok ingen andre modeller som kan ende opp som mest solgt i år.
Januar-september 2022 | |
---|---|
Tesla Model Y | 9573 |
Volkswagen ID.4 | 8362 |
Skoda Enyaq | 4770 |
BMW iX | 3601 |
Hyundai Ioniq 5 | 3269 |
Audi Q4 e-tron | 3172 |
Tesla Model 3 | 3034 |
Toyota Rav4 | 2874 |
Audi e-tron | 2822 |
Polestar 2 | 2734 |
Teslas ledelse er hakket mindre når det kommer til å bli årets største merke. De har så langt i år levert 12.621 biler, mot Volkswagens 11.791.
Også her er det usannsynlig at noen andre kan komme opp i løpet av årets tre siste måneder: Toyota er foreløpig på tredjeplass med 7812 biler, og deretter følger BMW med 7058 og Hyundai med 6574 biler.
Stort hybrid-fall
Andelen biler med kun bensinmotor var på bare 2,2 prosent i september, og med kun dieselmotor 3,1 prosent. 17 prosent var ulike hybrider, og av disse var rundt to tredeler ladbare hybrider.
Leveransene av ladbare hybrider har falt med cirka 65 prosent sammenliknet med samme periode i fjor.
– At produksjonsutfordringer er en av årsakene til den store nedgangen i nye registrerte ladbare hybrider, er nærliggende å anta. Men det er liten tvil om at avgiftsøkningen på ladbare hybrider har hatt stor effekt på etterspørsel og salg, sier Solberg Thorsen.