Tek.no

Nyhet

Nissan sier de vil ha verdens mest avanserte selvkjøring neste år

«Hands-off»-kjøring.

Slik ser Nissan Ariya ut i konseptversjon.
Nissan
6 Nov 2019 10:24

I oktober viste det japanske bilselskapet Nissan frem sin kommende elbil, kalt Ariya, i konseptversjon. Bilen skal vises frem i produksjonsklar modell i mai neste år, og blir den første bilen med selskapets nye selvkjøringssystem installert, kalt ProPilot 2.0.

Som vi skrev i oktober er systemet videreutvikling av dagens ProPilot, som finnes blant annet i Nissan Leaf. Men der vi tidligere bare skrev at systemet vil støtte såkalt «hands off»-kjøring i visse situasjoner, sier nå Nissan at systemet blir mer avansert enn som så.

Der dagens system hjelper deg å holde deg innenfor veimerkingen og passer på at du ikke treffer bilen foran, vil ProPilot 2.0 nærme seg såkalt selvkjøringsnivå tre.

– Så lenge føreren fortsetter å ha øynene på veien, kan systemet styre bilen selv under gitte omstendigheter, sier Nissans PR-sjef Knut Arne Marcussen til Tek.no, og forklarer at bilen vil være i stand til å skifte fil og ta av fra motorveien uten at føreren trenger å bevege rattet.

Det høres ikke helt ulikt systemene vi kjenner i dag, også fra konkurrenter som Volvo og Tesla, men Marcussen spesifiserer:

– Hovedforskjellen er at det nye systemet lar føreren ta hendene bort fra rattet.

Bruker 3D-kart av omgivelsene

Nissans fremtidige biler vil være utstyrt med en rekke sensorer rundt hele bilen for å kunne «se » omgivelsene. Syv kameraer, 5 radarsensorer og 12 sonarsensorer skal være fordelt utover bilen for å passe på objekter fra alle kanter og hold.

I tillegg skryter Nissan med å være først ut med høydefinert 3D-kart som fôrer bilen med informasjon om kurvatur, helning, linjer, hastighetsbegrensninger og skilting ned på centimeternivå.

Antallet sensorer og 3D-kartdataen virker som forutsetninger for at Nissan går såpass hardt ut med å kalle ProPilot 2 den mest avanserte selvkjøringsteknologien på markedet. I de første e-postene vi får om temaet får vi høre at systemet har nådd såkalt selvkjøringsnivå 3, men det blir etter hvert rettet opp til å «bare» være avansert selvkjøringsnivå 2.

– Dette er banebrytende teknologi som også vil komme på Nissans modeller som kommer i salg i Europa, sier Marcussen til Tek.no.

Ved hjelp av langt flere kameraer og sensorer enn dagens Nissan-biler skal Ariya kunne kjøre mer på egen hånd.
Nissan

Hva er bedre enn hos konkurrentene?

– Forskjellen fra Teslas system er at Nissan foreløpig er alene om å tilby et system som lar føreren faktisk ta hendene av rattet. I andre biler vil du bli varslet etter noen sekunder om du tar hendene av rattet, før systemet til slutt deaktiveres hvis du ikke følger anmodningen. Med ProPilot 2 vil bilen selv kunne foreta filskifte uten at fører trenger å berøre rattet, sier Marcussen, som påpeker at bilen er utstyrt med øyesensorer som passer på at sjåføren ser på veien.

Les også
Her er Nissans neste elbil

Tesla er blant selskapene som har skrytt mest av selvkjøringsegenskapene til bilene sine, men selv de krever at du har hendene på rattet. Det samme gjelder andre systemer som Volvos Pilot Assist og Nissans nåværende ProPilot-versjon.

Tesla-sjefen Elon Musk uttalte imidlertid nylig at de vil ha «fullstendig selvkjøring» før året er omme:

– Det kommer til å bli tight, men det ser ut som at vi i hvert fall i begrenset skala vil gi tidlig tilgang til en funksjonsferdig versjon av selvkjøringsmodus i år. Men det er ikke sikkert, men planene ser ut til å være på riktig spor, uttalte Musk.

Selvkjøringen han beskrev lignet imidlertid mer på det Nissan lover i ProPilot 2 enn full selvkjøring:

– Full selvkjøring, hvor du ikke trenger å følge med på veien, vil ikke være tilgjengelig før i slutten av neste år, sa Musk.

Skulle Tesla klare å levere på Musks påstander blir det dermed et system som havner et sted mellom nivå 2 og 3 først, før de nærmer seg nivå 3 neste år.

Musks tidsestimater skal man imidlertid ta med en solid klype salt.

annonse

Les også