Tek.no

Nyhet

Nvidias grafikkort har blitt vanvittig mye bedre over natten

Alle med RTX-grafikkort får nå langt bedre bildekvalitet og høyere FPS.

Så tydelig kan forskjellen mellom den originale og den nye DLSS-implementeringen være. Her fra «Control».

Mer
Nvidia
annonse

I 2018, da Nvidia lanserte sine nye Turing-baserte RTX-grafikkort, var en av de virkelig store nyhetene at disse var i stand til å utnytte en teknologi kalt DLSS.

DLSS, eller Deep Learning Super Sampling, benyttet avansert maskinlæring for å forstå hvordan elementer i spill så ut i en høyere oppløsninger enn de faktisk ble rendert eller tegnet i. Dermed kunne man presentere høyoppløste teksturer med jevne kanter uten ytelsestapet tradisjonelle oppskalering- eller kantutjevningsteknikker bød på.

Men spesielt enkel å ta i bruk var ikke DLSS, og dessuten hadde teknikken både begrensninger og barnesykdommer som førte til mindre utbredelse enn Nvidia trolig så for seg.

Denne uken slapp Nvidia nyheten om at de er klare med DLSS 2.0. Teknologien støttes av alle RTX-grafikkort på markedet, og har blitt kraftig forbedret over originalen.

Enkelte av dagens spill som benytter seg av DLSS vil få oppdateringer som tar i bruk DLSS 2.0. «Control» og Wolfenstein: Youngblood er to av dem.

annonse

Les dypdykket vårt i den originale DLSS-teknologien her.

Vil støttes av flere spill

Med DLSS 2.0 trenger ikke spillutviklere som ønsker å ta i bruk teknologien å sende inn spillet til Nvidias superdatamaskin for å «trenes» opp på forhånd. Tidligere måtte hver DLSS-tittel få en egen skreddersydd profil tilbake fra Nvidia før teknologien kunne implementeres på en effektiv måte.

Nå har Nvidia laget et helt nytt sett med generelle regler for DLSS-algoritmen, slik at ett sett regler passer for alle spill. Det sparer tid og ressurser, og Nvidia regner med at flere flere spill vil slippes med DLSS-støtte fremover på grunn av dette.

Gir overlegen bildekvalitet

Like viktig er det nok at bildekvaliteten og ytelsen til DLSS 2.0 er helt overlegen den originale DLSS-implementeringen.

annonse

DLSS 2.0 skal tilby bildekvalitet som er sammenlignbar med en full «100 prosent» rendering av spillet, ved å rendere så lite som 25 eller maks 50 prosent av pikslene. Det vil øke bildeflyten betydelig i spill, uten at det går på bekostning av kvaliteten.

Nvidia benytter også et nettverk med kunstig intelligens for å utnytte RTX-kortenes begrensede antall Tensor-kjerner mer effektivt. Dermed skal de klare å ta unna enkelte arbeidslaster inntil dobbelt så raskt som tidligere.

Detaljene på jakkeermet fremstår som mer detaljerte med DLSS 2.0-«oppskalering» aktivert, enn der scenen renderes i sin helhet uten DLSS. Legg merke til FPS-telleren i høyre hjørne.

Mer
Nvidia

Det samme AI-nettverket har for øvrig æren for at du nå kan aktivere DLSS på hvilke skjermoppløsninger du ønsker. Nå kan du nemlig ikke bare doble grunnoppløsningen, men firedoble den.

Det betyr at du nå kan oppskalere helt fra Full HD til 4K-oppløsning.

Du kan i tillegg velge mellom tre grader av kvalitet for DLSS: Quality, Balanced eller Performance. Disse vekter som navnene gir uttrykk for bildeflyt opp mot bildekvalitet, der Quality gir det aller mest presise bildet på bekostning av noe mer ytelse.

Nvidia omtaler DLSS 2.0 som en teknologi som gir spillere «en gratis ytelsesboost» uten å ofre bildekvaliteten. Men så har jo mange tross alt betalt i dyre dommer for grafikkortene deres med tensor-kjerner også, da.

Zoomet inn på detaljer i «Control» med DLSS og DLSS 2.0.

Nvidia

Nvidia har demonstrert DLSS 2.0 i aksjon i flere spill, blant annet Control, MechWarrior 5 og Wolfenstein: Youngblood.

Fra bildene og videoene selskapet har sluppet kan vi se DLSS 2.0 bruker en god porsjon oppskarping, men gjennomgående må vi si at resultatene med DLSS aktivert ser slående likt ut som når spillet kjører med 100 prosent rendering og langt lavere ytelse.

Et eksempel på hvor mye bedre bildeflyt DLSS 2.0 bidrar med, uten at bildekvaliteten faller.

Mer
Nvidia

Det er også ekstremt tydelig at den nye DLSS-algoritmen har blitt bedre til å takle «problemområder», som små finmaskede og bevegelige detaljer. Se bare hvordan DLSS håndterer samme scene i Control med gammel og ny versjon under.

Så tydelig kan forskjellen mellom den originale og den nye DLSS-implementeringen være i Control. Se også hvordan den originale renderingen ikke kan skilles fra DLSS 2.0-versjonen med langt høyere ytelse.

Mer
Nvidia
annonse

Les også