Mini-versjoner av flaggskipsmobiler selger dårligere
—Kundene føler de ikke får det de betaler for, melder Digitimes.
Mini-utgavene av smartmobilenes toppmodeller er ikke lenger spesielt små. Imidlertid lever ikke alltid prestasjonene opp til forventningene kundene har til de prestisjetunge telefonene. Digitimes mener at prisene for mobilene ikke kan forsvares med tanke på at man kan få lignende spesifikasjoner til omtrent halve prisen fra kinesiske produsenter.
Beskjeden ytelse
Kompaktutgaven av LG G3, som går under navnet G3 Beat, ble lansert med nøyaktig samme systembrikke som sitter i G2 Mini, som kom i februar. Snapdragon 400-brikken er ikke kjent for å være blant de raskeste, og konkurrenten HTC One Mini 2 har like svak prosessor.
For bare tre år siden ble Samsung Galaxy SII med 4,3 tommers skjerm oppfattet som stor, skriver phonearena.com. Galaxy SII Mini var på beskjedne 3,7 tommer. Når «kompaktutgaven» av LG G3 er på hele 5 tommer gir det ikke lenger noen mening å navngi den «mini.»
Et navneskifte vil også bringe noe av fokuset bort fra flaggskipet og dets spesifikasjoner. Imidlertid ser ikke det ut til å ha hjulpet på salget i LGs tilfelle.
Et par unntak
Et av unntakene er Sony Xperia Z1 Compact, som har de samme spesifikasjonene som storebror med unntak av lavere skjermoppløsning og mindre batteri. I tillegg kan phonearena.com fortelle at mange kunder foretrekker den mindre skjermen, og at batteriet i mini-utgaven har vist seg å holde lenger enn Z1 i tester. Likevel har salget av også denne modellen vært lavere enn forventet.
Et annet unntak, som riktignok ikke er mindre enn originalen, er plastikkutgaven av HTC One (M8). Den er teknisk sett nesten identisk med den dyrere utgaven. Her er det spart penger, og vekt, på å velge plast fremfor metall. Det gjenstår å se hvordan salget av denne modellen går.
Les også: Dette er mobilene leserne vil ha
(Kilder: digitimes.com, phonearena.com)