Telenor mistet 18 000 mobilkunder
Telenor har publisert tallene for årets første kvartal, som viser fall i inntjeningen i mobilmarkedet. Dermed varsler selskapet kostnadskutt i Norge.
Taper kunder
Selskapet opplever en kraftig nedgang i kontantkortmarkedet. Bare i årets første kvartal mistet Telenor 19 000 kontantkortkunder, mens 1000 nye kunder eller tidligere kontantkortkunder gikk mot strømmen.
Imidlertid registrerte selskapet 17 000 nye mobilt bredbåndskunder, og har per i dag hele 325 000 kunder i denne kundegruppen.
Nedgangen i mobilinntektene er totalt på 4,5 prosent sammenlignet med første kvartalet året før. Årsaken er ifølge Telenor en endring i folks brukermønster så vel som priskonkurranse fra andre mobiltilbydere.
Mindre penger per kunde
Datatrafikken fortsetter å øke, mens mobiltaletrafikken er stabil. Den gjennomsnittlige inntekten i måneden per kunde faller med fem prisent fra 305 kroner i første kvartal 2010 til 290 kroner i årets første kvartal.
– I Norge er det økende priskonkurranse i privatmarkedet, og omfattende kostnadsreduksjoner er nødvendig, sier konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i en kommentar.
Gjør det bra i utlandet
Selskapet leverer derimot bra i Serbia, Thailand, Bangladesh og Malaysia. Ifølge Baksaas ser det også lovende ut i Pakistan.
I India fikk Telenor inn fem millioner nye abonnementer i første kvartal, men en månedlig inntjening på bare 12 kroner per måned i gjennomsnitt per kunde bidrar til at Telenor i India, kjent som Uninor, likevel går i underskudd på 1,2 milliarder.
(Kilder: insidetelecom.no1, 2, Telenor)