Tek.no

Nyhet

Tesla Model 3 har fått offisiell rekkevidde

Teslas anslag stemte godt.

Tesla
30 Nov 2017 13:27

Da Tesla lanserte sin Model 3 tidligere i år, opererte de med et estimat på 310 miles (499 kilometer) etter den amerikanske EPA-standarden.

Rekkevidden var kun et estimat fordi amerikanske miljømyndigheter ikke hadde rukket å gjennomføre rekkeviddetester av bilen på det tidspunktet.

Knapt 500 kilometer

Det har de nå, og bilen har fått nøyaktig den samme offisielle rekkevidden som Tesla anslo: 499 kilometer. EPA-standarden er også langt mer realistisk enn den veldig snille europeiske NEDC-testsyklusen, så det er mer sannsynlig at du vil kunne nå denne rekkevidden enn rekkevidden på biler som markedsføres med NEDC-rekkevidde.

Bilen EPA har testet er naturligvis versjonen av Model 3 med det største batteriet (75 kWh). Versjonen med 50 kWh-batteri er estimert til 350 kilometer rekkevidde, og det er vel ikke usannsynlig at den også blir offisiell etter hvert.

Prissjokk på Ampera-e

Den nåværende hovedkonkurrenten Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e har til sammenlikning en EPA-rekkevidde på 383 kilometer med sitt 60 kWh store batteri, men Ampera-e fikk nylig et solid prishopp i Norge og Europa, noe som sannsynligvis gjorde den noe mindre attraktiv for norske kunder.

Opel sliter også med å få tak i nok biler etter at de ble solgt fra General Motors til PSA Group, og har derfor sluttet å signere kontrakter på Ampera-e. Kunder som melder interesse blir nå satt på venteliste i stedet.

De to mest fremtredende alternativene i 2018 er nok el-versjonen av Hyundai Kona, som ligger an til å få opptil 64 kWh batteri, og den nye 60 kWh-versjonen av Nissan Leaf, som dukker opp mot slutten av neste år. Begge disse bør ha rekkevidde omtrent på linje med Ampera-e.

Utsatte volummål

Samtidig er ikke situasjonen rosenrød for Tesla heller.

Forrige kvartal klarte de bare å produsere 260 Model 3, og flaskehalsene i produksjonen har gjort at de har måttet utsette målet om 5000 biler i uka med tre måneder - til slutten av første kvartal 2018.

Det betyr at det kan ta lang tid før de hundretusenvis som har forhåndsbestilt ser snurten av bilene sine.

Les også
Tesla Model Y-produksjonen starter neste år, hevder Reuters
Les også
Så mye må du ut med for å reservere den nye Tesla Roadster
Les også
Tesla produserer fortsatt langt færre Model 3-biler enn planlagt
annonse

Les også