SMS-kluss for norske kunder
De norske mobiloperatørene sliter med avtalene de har med utenlandske aktører, noe som gjør at enkelte av SMS-ene du sender til utlandet risikerer å ikke komme fram. Du må likevel betale for hver SMS du sender som ikke kommer fram, og du får ingen beskjed om at meldingen ikke har nådd mottakeren.
En leser tipset oss om at han som One Call-kunde ikke fikk sendt SMS til engelske Orange-kunder.
Operatørene sliter
Problemet ligger i at den norske operatøren ikke har fått på plass en avtale med den utenlandske aktøren, noe som betyr at SMS-ene som blir sendt fra Norge ikke kommer fram. Det er imidlertid ikke bare One Call som sliter med dette problemet; Ifølge Dagens IT kan for eksempel ikke norske Telenor-kunder sende SMS til spanske Yoigo-kunder.
- Dette er det samme hos oss som hos andre operatører - fra tid til annen dukker det opp utenlandske operatører som vi ikke har avtaler med. Da kommer altså ikke meldingen frem, sier Salg og Markedsdirektør Thomas Sandaker i One Call til Mobilen.no
Sendt, men ikke mottatt
Hvis du sender en melding til en operatør i utlandet som din norske operatør ikke har avtale med, vil du ikke få beskjed om at SMS-en ikke har nådd mottakeren. De norske operatørene heller ikke har plikt om å melde fra at SMS-ene ikke kunne leveres til utlandet.
- Per i dag er nettverket satt opp slik at man kun sjekker om SMS-en er sendt - ikke om den kommer frem (litt som Posten - du betaler for å få sendt en pakke...), sier Sandaker.
(Artikkelen fortsetter under bilder)
Salg og Markedsdirektør Thomas Sandaker
- Vi har presentert problematikken for Network Norway og de skal se på hva som kan gjøres med dette, legger Sandaker til.
Det er nemlig Network Norway – selskapet som eier One Call – som må forhandle frem avtaler med utenlandske operatører.
Dyr kvittering
Hvis du vil forsikre deg om at meldingen du sender til utlandet kommer fram, går det an å aktivere en funksjon på mobiltelefonen som gir deg meldingskvittering. Denne tjenesten kan imidlertid være i overkant dyr hos de fleste operatørene, tatt i betraktning at man kun får bekreftet SMS-mottaket.
- Det som vil løse dette for kunden er å aktivere funksjonen "meldingskvittering" på telefonen. Dette koster hos oss kr 0,33 pr kvittering, men man vil da få en kvittering på at meldingen faktisk har nådd frem til mottager, avslutter Sandaker.
Tar betalt likevel
Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor sier til Dagens IT at de foreløpig tar betalt for meldinger som ikke kommer fram, men at de jobber med en løsning for å unngå dette.
- Ja, vi tar betalt. Vi har ikke et ønske om å fakturere for disse meldingene, men slik systemet i dag fungerer, makter vi ikke å vedlikeholde sperrede nummerserier til så mange operatører på vår SMS-sentral, sier Krokan.
Andre regler i Norge
I Norge er de norske mobiloperatørene pliktet til å inngå avtaler seg i mellom som sikrer at samtaler og meldinger skal kunne nås på tvers av mobilnettene. Post- og teletilsynet regulerer dette i Norge, men har ikke myndighet til å sikre samarbeid mellom norske- og utenlandske operatører, da dette avhenger av de gjeldene reglene i de aktuelle landene.
Du kan ringe din operatørs Kundeservice for å finne ut av hvilke utenlandske aktører de har avtale med.