Nyhet

Tøft år for Sony Ericsson

Det er dårlige tider for mobilsalget generelt, men det er en kjent sak at den japansk-svenske mobilprodusenten Sony Ericsson sliter mer enn sine største konkurrenter. Nå erkjenner Sony Ericsson at 2009 – i likhet med inneværende år – vil bli tøft.

For å stable selskapet på rett vei, vil mobilprodusenten først og fremst satse på ”high-end”-segmentet, og spille på sine egne styrker, ifølge Reuters.

Underskudd

Verdens femte største mobilprodusent, har tidligere offentliggjort et driftsunderskudd på 2 millioner euro – 16,5 millioner kroner – bare for andre kvartal i år, og uttalt at de vil sparke 2.000 ansatte for å kutte kostnadene med 300 millioner euro.

- Jeg tror at markedet vil fortsette å være utfordrende når vi går inn i 2009, og jeg tror derfor at det er klokt å planlegge for et fortsatt vanskelig marked, sier global markedssjef Anders Runevad i et intervju med Reuters.

Ikke billigmobiler

Samtidig innrømmer Runevad at tallene for tredje kvartal i 2008 ikke har bedret seg i forhold til forrige kvartal. Han sier imidlertid at Sony Ericsson ikke vil komme til å produsere billigmobiler for å sikre seg flere markedsandeler. Det er nemlig mobiler i det rimeligste segmentet som opplever størst vekst.

I stedet vil Sony Ericsson fokusere på å lage såkalte ”high-end”-telefoner – mobiler i den øvre prisklasse – og satse videre på områder de allerede stiller sterkt.

Les også
Selger mobiler som aldri før
Les også
Fancy Bluetooth-klokke for damer
Les også
Nye Cybershot-mobiler lanseres snart
Les også
Ny zoom-funksjon fra Sony Ericsson
Les også
Sony Ericsson med abonnement på musikk
Les også
Sony Ericsson får Slingplayer
Les også
Ny surfemobil fra Sony Ericsson
Les også
Snart slutt på samarbeidet?
Les også
Dette er Bond-mobilen
Les også
Sony Ericssons nedtur
Les også
Dårlige tider for mobilsalget
Les også
Sjekk Sharapova-tilbehøret
Les også
Sony Ericsson med åtte megapiksler
annonse