Dyre låter faller i popularitet
Apple annonserte tidligere i år at alle sangene i musikktjenesten Itunes Store ville bli kopisperrefrie innen første kvartal. Denne gledelige nyheten hadde samtidig en bakside, den 7. april endret prisene seg hos Itunes. Nå prises sangene i tre kategorier, 6 kroner for eldre låter, 8 kroner som normalpris og 10 kroner for de mest populære låtene. Men det er færre som vil kjøpe dyre låter.
Dyre sanger daler fort
En analyse musikknettstedet Billboard har gjennomført viser at sanger som ble dyrere fra og med 7. april fort daler i popularitet hos kundene. Av de 100 mest populære sangene hos Itunes tirsdag den 7. april var det 40 sanger som hadde fått en høyere prislapp. 29 av disse sangene falt i popularitet kort etter prisøkningen og i snitt falt de ned 5.5 plasser på listen. Dagen etter var trenden enda klarere, ti av sangene som hadde fått økt pris falt med et snitt på 12.4 plasser. Kun 6 av alle sangene klarte å klatre på listen de første dagene etter prisøkning.
Samtidig var det en klar tendens til at sanger som hadde beholdt prisen steg i popularitet. 32 av sangene på listen som var priset til original pris steg på listen, mens kun 12 gikk ned, 9 ble stående på samme plass som tidligere. Dette kan tyde på at sanger som har beholdt gammel pris eller også fått senket prisen tjener på prisendringene hos Itunes. Sanger som har fått satt opp prisen mister derimot popularitet.
Betyr ikke inntektstap
Det skal samtidig bemerkes at fall i popularitet ikke tilsier at rettighetshaverne og Apple tjener mindre på disse sangene enn tidligere. På grunn av prisøkningen tjener de mer på hver enkelt nedlastning. Dette hjelper helt klart på inntektene. For at inntektene skal bli lavere enn før prisendringene for de sangene som har falt i pris, så må salget synke med 23.3 prosent ifølge Billboard.
En kjapp sjekk på dagens toppliste hos Itunes Store viser at det her i Norge er 17 sanger som koster 10 kroner stykket som klarer komme inn på listen over de 100 mest populære. Av disse er det kun Poker Face med Lady Gaga som klarer komme blant de 10 mest populære med en 8. plass. Til sammenligning er denne sangen den desidert mest populære blant norske Spotify-brukere og samme sangen ligger på 5. plass på VG-lista. Det skal samtidig bemerkes at sanger som har blitt satt ned i pris likevel ikke er blant de mest populære. På topp 100 listen er det kun en sang med en pris på 6 kroner, nemlig Shake It med Metro Station som i dag ligger på en 70. plass.