Tek.no

Nyhet

Voi følger Lime – lanserer månedskort på elsparkesykkel

Skal bli en direkte konkurrent til kollektivtilbudet.

Voi lanserer nå abonnementsmodell.
Torstein Norum Bugge, Tek.no
Torstein Norum Bugge
3 Juli 2020 13:44

Elsparkesykkelutleiemarkedet er i stadig utvikling, og det siste fremstøtet i konkurransen om kundene virker å være abonnementsløsninger. Lime lanserte i forrige uke en slik betalingsløsning for sine sykler, og nå følger konkurrenten Voi etter. Begge de to leverandørene satser på dags- og månedspass, om enn i litt ulike varianter.

Mens Lime har ulike «steg» i sitt månedsabonnement, der du betaler mindre for færre turer inkludert i abonnementet, har Voi et ubegrenset antall turer. Til gjengjeld er prisen høyere fra start av, men kjørelengden er også lengre: 45 minutter per tur i stedet for 30 minutter hos Lime.

Totaloversikten kan du se under (merk at Lime også tilbyr månedsabonnement med 5 og 10 turer inkludert til lavere priser):

LimeVoi
Dagspass70 kroner (ubegrenset opptil 30 minutter per tur)139 kroner (ubegrenset opptil 45 minutter per tur)
Månedspass450 kroner (25 turer opptil 30 minutter)599 kroner (ubegrenset opptil 45 minutter per tur)

Dagspasset til Voi koster altså dobbelt så mye som hos Lime.

En annen forskjell er også at Lime tilbyr et ekstra «opplåsningspass» der du betaler 30 kroner per uke og deretter slipper å betale for opplåsning hver gang du tar i bruk en sykkel. Dette gjelder kun om du ikke har et abonnement, og er altså myntet på de som kjører litt sykkel i en gitt uke, men ikke vil ha noe som dekker en hel måned.

En tilsvarende løsning finnes ikke hos Voi. Om du overstiger de 45 minuttene per tur vil for øvrig den vanlige minuttprisen på 2,50 kroner slå inn, og dette gjelder også for Limes 30 minutter og deres minuttpris på 3 kroner.

Christina Moe Gjerde, General Manager Voi Norge & Finland.
Voi

– Konkurransedyktig med offentlig transport

Christina Moe Gjerde er sjef for Voi i Norge og Finland, og mener at abonnementsløsninger vil gjøre elsparkesykler til et langt mer konkurransedyktig alternativ i kampen om kollektivkundene:

– Tilbudet er langt på vei konkurransedyktig med prisene på offentlig transport, sier hun.

Gjerde trekker også frem den pågående coronapandemien som en grunn til å velge elsparkesykkel over kollektivtrafikk, all den tid det da kan være lettere å unngå smittefare. Så er det jo på sin plass å påpeke at alle som bruker elsparkesyklene jo er nødt til å ta på de samme stedene på syklene, og dét medfører jo en viss smittefare.

Ifølge Gjerde skal ikke dette være et problem, ettersom de har ansatte dedikert til å saumfare hovedstaden for Voi-sykler og aktivt desinfisere alle sykler løpende hver eneste dag. Tidligere anbefalte Voi også brukerne å benytte hansker der det var mulig, men i dagens smittebilde er dette ikke lenger nødvendig, ifølge selskapet.

Slik ser Vois sykler ut.
Elliot Nyhlin/Voi

Men det er altså kundene til kollektivselskapene som er målskiven til Voi med den nye prismodellen, og derfor vil også prisene kunne tilpasses om Ruters priser skulle endre seg. Av nettopp denne grunnen vil også månedsprisen kunne variere fra by til by, dersom Voi skulle lansere andre steder enn i Oslo, opplyser Gjerde.

For øvrig kan vi kort melde om at du skal kjøre ganske mye sparkesykkel for at Vois ubegrensede antall turer vil lønne seg. Nærmere bestemt 34 turer, om vi sammenligner mot Limes 450 kroners, 25 turers-abonnement. Da vil Limes kronepris per tur beløpe seg til 18 kroner, mens Voi vil koste 17,61 per tur. Så kan du selvsagt også kjøre lengre per tur med Voi.

For øvrig koster et vanlig månedsabonnement hos Ruter 770 kroner, så om du kun har behov for reise innenfor sparkesykkelavstand og tåler litt regnvær i ny og ne kan det fort være et alternativ å satse helt og holdent på sparkesykkel. Men da får du altså kun sparkesykkel – mens Ruter jo gir både båt, buss, trikk og tog.

Les også
Leie sparkesykkel? Dette selskapet er best og billigst
annonse

Les også