Tek.no

Nyhet

AMDs G-Sync-killer er rett rundt hjørnet – her er det i aksjon

– Ingen grunn til å haste ut og kjøpe G-Sync-skjerm nå, sier AMD.

Varg Aamo, Hardware.no
Varg Aamo
6 Juni 2014 18:00

Hardware.no/Taipei: Under den pågående Computex-messen i Taiwan fant vi en rekke spenstige skjermkort hos AMD, men vel så interessant er et par skjermer i nærheten. Disse er nemlig merket med et ord som virkelig vekker vår nysgjerrighet: Freesync.

En skjerm er matt og den andre er blank, fargegjengivelsen er åpenbart forskjellig, og det er tydelig at vi ser på to vidt forskjellige paneler. Men den største forskjellen er bildeflyten. Begge skjermene viser den samme scenen av en vindmølle i drift, men der hvor den ene har en silkemyk bevegelse rundt og rundt, hakker den andre noe fryktelig.

Bakgrunn: AMDs «G-Sync-knuser» blir gratis for alle »

Hacket skjermen til ny standard

Nvidias G-Sync-prototyper, som denne vi fant på CES 2014, var ordinære skjermer med en ekstra modul hengende på baksiden.Foto: Varg Aamo, Hardware.no

Vi får fatt i AMD-staben på paviljongen, og etter litt blir det klart at vi trenger å snakke med en FreeSync-ekspert. De henter derfor inn Shane Parfitt, AMDs teknologisjef for skjermteknologi – og det første vi spør om er hva slags oppsett det er vi ser på.

– Det stemmer at monitorene er forskjellige, fordi vi tenkte det ikke spilte noen rolle hva slags paneler som sto her så lenge oppløsningen var lik. Begge kjører 2560 x 1440 piksler, med identiske PC-er koblet til, og skjermen som kjører FreeSync har vi hacket for å få det til å fungere. Jeg får ikke si noe om hvordan det er gjort, men det er ikke lagt til noen ekstern boks eller ekstra maskinvare på den, forteller Parfitt.

Det han får lov til å si er at FreeSync-skjermen kjører et DisplayPort-signal rett til skjermen, ved hjelp av en DisplayPort-standard kalt DDM, altså Direct Drive Monitor. Slike skjermer er visstnok enklere å hacke, men når FreeSync kommer ut til folket i løpet av de neste seks til tolv månedene vil det ikke være begrenset til bare Direct Drive-skjermer.

– Vi har matchet innholdet ved å legge samme GPU-belastningen på begge maskinene, slik at vi får nøyaktig lik bildehastighet på begge to. Disse skjermene er på 60 Hz hver, og vi tegner innholdet på dem på rundt 45 FPS nå, men Adaptive Sync-standarden som er grunnlaget for FreeSync lar oss variere hastighet fra bilde til bilde, sier teknologisjefen.

Lader opp til skikkelig lansering

Når det allerede er forskjellige paneler i bruk lurer vi likevel litt på om presentasjonen er helt realistisk. FreeSync-skjermen leverer en imponerende mye glattere bildeflyt enn den ordinære, og ser på overflaten ut til å være helt og holdent på høyde med Nvidias lekre G-Sync-løsning – men det er ingen målere som viser oss bildeflyt, belastning, eller noen annen informasjon på noen av de to skjermene.

– Vi har en del jobb å gjøre med demoen vår, det er klart, men dette kommer til å utvikle seg over de neste månedene mens vi lader opp til en ekte teknologilansering. Så det er en tilbakemelding vi tar imot og baker inn. Akkurat nå må dere bare ta vårt ord for at det som vises er samme 3D-modell, bildeflyt og belastning på GPU-en, svarer han.

FreeSync-skjermene later til å gi en svært mye jevnere bildeflyt.Foto: Varg Aamo, Hardware.no

En lansering er trolig ikke langt unna, heller. Parfitt forteller at AMD jobber med flere produsenter av både skaleringskort – «skjermhovedkort» – og skjermer, for å få dem til å legge inn den nye Adaptive Sync-delen av DisplayPort-standarden i sine skaleringskort. Han kan ikke røpe mange detaljer, men arbeidet går visstnok fremover.

– Vi er klare

Aller først vil AMD sette opp en egen egen nettside for FreeSync, med mer informasjon til sluttbrukere. Et eget whitepaper er også på vei, og begge deler skal være klare i løpet av bare noen uker – noe Parfitt sier at gjøres så sluttbrukere skal kunne se selv hvordan teknologien fungerer.

– Vi vil gi folk mye mer informasjon om FreeSync, så de kan ta et opplyst valg. Det er derfor vi viser denne demoen nå også – vi hacket skjermen for å få den til å fungere, slik at folk kan forstå at dette kommer faktisk ut veldig snart. Dessuten blir det ikke behov for noen ekstra moduler; og dermed blir sluttbrukerens kostnad for å få FreeSync veldig lav, sier han.

koster ikke modulene Nvidia bruker på sine G-Sync-skjermer all verden heller, men skjermprodusentene vet å ta seg betalt for funksjonaliteten. Vi ber derfor Parfitt forklare hva han mener med «veldig lav» – og svaret kommer kontant.

– Ingenting. Det er det jeg ser for meg. Det skal ikke monteres noen ekstra maskinvare; støtte for FreeSync blir bare en helt normal del av monitor-designen, fordi det er en industristandard. Og vi er klare til å støtte FreeSync . Vi har maskinvarestøtten, vi har en ferdig driver med FreeSync-støtte – den kan sikkert forbedres litt, men vi har den.

Testeksemplarer ikke langt unna

Jen-Hsun Huang, toppsjefen i Nvidia, under lanseringen av G-Sync. Kretskortet han holder i hånda er G-Sync-modulen. .

AMD har altså sin teknologi klar, og Parfitt forteller at testeksemplarer sannsynligvis blir tilgjengelige i tredje eller fjerde kvartal i år – altså et sted mellom tre og seks måneder fra nå. Til forbrukere antar AMD at ventetiden blir mellom seks og tolv måneder; hvor seks er deres agressive estimat, mens tolv er svært konservativt.

Dette får oss til å påpeke en åpenbar utfordring for AMD – G-Sync-utstyrte skjermer er mye nærmere, og den etterlengtede Asus ROG Swift-skjermen kommer i salg allerede neste måned.

– Joda, de er først på markedet, men vi har jobbet med variabel oppdateringsfrekvens i flere år. Siden 2012 har vi sendt liknende teknologier til PC-produsenter for å gi bærbare lavere strømforbruk under videoavspilling, og det har gjort oss i stand til å svare så raskt som vi nå gjør, forteller han, og utdyper:

– Vi har allerede maskinvarestøtte, så vi måtte bare legge til gaming-delen av det hele. Det vi gjør nå er at vi jobber med produsentene gjennom industristandarder som alle kan bruke; og strategien er helt vanlig markedsstrategi: Vi skal gjøre mer, gi bedre ytelse, og lavere pris. Slik velter man den sittende lederen, og det skal vi gjøre.

Liker ikke proprietære løsninger

I vår Prisguide er nettopp Asus ROG-skjermen er den aller mest etterlengtede av alle PC-relaterte produkter. Denne får en G-Sync-modul fra Nvidia, men vil ikke støtte FreeSync. Vi forklarer Parfitt dette, og spør hvordan de har tenkt å omvende de som blar opp mange tusen kroner for en slik skjerm til AMD-skjermkort fremover.

– Det går ikke. De blir låst til Nvidia-kort, og det er derfor vi ikke støtter proprietære standarder på skjermgrensesnitt. Vi synes de skal følge industristandardene sånn at det blir mulig å bytte mellom forskjellige merker – det er derfor vi har industristandarder, og det er derfor HDMI og DisplayPort eksisterer. Å gjøre noe proprietært over DisplayPort går imot den filosofien; det er feil ting å gjøre, og det er derfor vi ikke gjør det.

– At folk kan gå ut og kjøpe en kostbar skjerm som kan låser dem til Nvidia de neste to skjermkort-generasjonene er grunnen til at vi går ut nå, og sier at FreeSync kommer. Vi er klare med vår driver, alt er støttet i maskinvaren; skjermene er rett rundt hjørnet, så det er ingen grunn til å haste avsted for å låse seg til en proprietær løsning – ikke nå som denne industristandarden er så kort tid unna, avslutter han.

AMD har dessuten nok av rå maskinkraft på sin side:
Vi lot det beste fra både Radeon og GeForce bryne seg på 4K »

Les også
FreeSync rykker stadig nærmere skrivebordet ditt
Les også
«G-Sync-knuseren» fra AMD blir gratis for alle
Les også
Derfor koster G-Sync-skjermene en formue
Les også
GeForce GTX-sjefen: Det AMD gjør er frustrerende
Les også
FreeSync er AMDs svar på G-Sync
Les også
G-Sync er faktisk så bra som Nvidia påstår
Les også
Slik fungerer Nvidias nye spillteknologi
Les også
Møt mannen som kan ha endret spillopplevelsen din
Les også
AMD mener de ikke kopierer Nvidia
annonse

Les også