Tek.no

Nyhet

Mercedes tilbakekaller el-SUV

Frontakselen i enkelte biler må oppgraderes.

Mercedes nye elbil EQC får seg en liten brems akkurat idet den er på vei inn i markedet. Noen av bilene må få oppgradert frontakselen for å være sikker på at den skal holde i bilens levetid.
Hanne Hattrem, VG
31 Okt 2019 18:00

Mercedes’ nye elektriske SUV, EQC, er på vei inn i markedet. De første bilene skal ha vært hos forhandlerne i august. Men nå melder Reuters at alt ikke går helt på skinner for den tyske bilprodusenten. Noen av bilene har en frontaksel som kanskje ikke er slitesterk nok til å holde i bilens levetid, og de bilene må derfor inn til en oppgradering.

Les også
Mercedes-Benz EQC blir billigere enn både e-tron og i-Pace

Kan øke kollisjonsfaren

Det er differensialen i akselen som kanskje ikke er slitesterk nok, og som kan bryte sammen over tid. Det kan gi problemer med styringen og med å få overført kraft til forhjulene i det store og hele. I verste fall kan det øke kollisjonsfaren, heter det ifølge en uttalelse fra Daimler-konsernet til Reuters.

Daimler selv har ikke sagt hvor mange kjøretøy det dreier seg om, men de tidligst rapporterte tallene antok at rundt 1700 biler var rammet av feilen.

Føre var

Siden det fortsatt er svært tidlig i bilens levetid oppgir Mercedes i Norge at de knapt har overlevert noen av bilene, og at de få det gjelder vil bli tatt kontakt med.

– Etter et føre var-prinsipp vil Daimler gjennomføre en kostnadsfri oppgradering av enkelte EQCer. Gjennom en intern kvalitetskontroll har man oppdaget at en bolt i forakselens differensialgirkasse muligens ikke oppfyller holdbarhetskravene, forklarer Audun Hermansen som er informasjonssjef hos Mercedes-Benz Norge.

Nesten bare demobiler i Norge

Det er nesten utelukkende kommet demonstrasjonsbiler til Norge foreløpig, og derfor ikke noe større volum biler fra kunder, forklarer informasjonssjefen.

– Introduksjonsvolumet som har ankommet Norge er i all vesentlighet forhandlernes demonstrasjonsbiler og importørs internbiler, de såkalte 1886-modellene. Kun en forsvinnende liten andel er overlevert til norske kunder, og disse vil bli kontaktet av vårt servicenettverk for avtale om oppgradering, som er normal prosedyre i en slik sammenheng.

annonse

Les også