Tek.no

Nyhet

Nå vet vi «alt» om Bytons M-Byte

Men den opprinnelige leveringsplanen ryker for kineserne.

Stein Jarle Olsen, Tek.no
10 Sept 2019 11:55

Frankfurt / Tek.no: Nesten fem meter lang, akselavstand på nesten tre meter og inntil 460 kilometer rekkevidde. Det er stikkordene for Bytons lenge bebudede M-Byte, som ble presentert i endelig produksjonsversjon på bilmessen i Frankfurt tirsdag.

Førsteinntrykket fra messegulvet i Frankfurt er særdeles godt. Vi synes rett og slett at den ser betydelig penere ut i virkeligheten enn på pressebildene vi har fått tilsendt tidligere fra Byton.

Forskjellene fra prototypene vi tidligere har sett er designmessig ganske små, og vi visste fra CES-messen i Las Vegas tidligere i år at den enorme skjermen i dashbordet ville bestå.

Nå får vi altså hele spesifikasjonslista for bilen.

Som en e-tron

Dimensjonene først: Produksjonsversjonen av M-Byte måler 4,88 meter lang, 2,2 meter bred (med speil) og 1,67 meter høy. Det gjør den relativt sammenliknbar med en Audi e-tron i størrelse – e-tron måler til sammenlikning 4,90 x 2,04 x 1,63 meter.

Med 2,95 meter har imidlertid M-Byte en akselavstand som er drøye 20 centimeter lenger enn e-tron, som kan bety at den innvendige plassen er bedre. Bagasjeromsplassen er oppgitt til 550 liter, som igjen er hakket mindre enn både e-tron og Jaguar i-Pace.

M-Byte kommer i utgangspunktet med fem seter, men skal også bli mulig å bestille i en variant med fire seter.

Interiøret i produksjonsversjonen ble presentert på CES-messen tidligere i år.
Byton

To motorer, to batterier

Som tidligere meldt blir bilen tilgjengelig med to motorvarianter og to batteristørrelser. Den rent bakhjulsdrevne varianten får en motor på 200 kilowatt (272 hestekrefter), mens varianten med firhjulsdrift får 300 kilowatt (408 hestekrefter) å rutte med.

0-100 kilometer i timen skal gå unna på henholdsvis 7,5 og 5,5 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 190 kilometer i timen. De to batteripakkene blir på henholdsvis 72 og 95 kilowattimer, som skal gi følgende rekkevidder etter WLTP-standarden:

  • Bakhjulsdrift, vanlig batteri: 360 kilometer
  • Bakhjulsdrift, stort batteri: 460 kilometer
  • Firhjulsdrift, stort batteri: 435 kilometer

De to batterivariantene får også ulik maksimal ladeeffekt. Den lille batteripakken skal kunne håndtere 120 kilowatt, mens den store pakken strekker seg til 150 kilowatt. Begge deler skal gi 0-80 prosent på rundt 35 minutter.

Ombordladeren blir på 11 kilowatt, med 22 kilowatt som tilvalg.

Den ekstremt brede skjermen er fortsatt på plass.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Som Byton tidligere bekreftet vil den enorme skjermen på 48 tommer være på plass i den endelige versjonen av bilen. I tillegg er det også en skjerm på rattet og en mellom de to framsetene.

Produksjonsversjonen
Konseptbilen

Forsinket lansering

Byton har tidligere meldt at de vil starte leveransene i Kina senere i år, og så følger USA rundt midten av 2020 og Europa mot slutten av året. Den tidsplanen ser ut til å ryke. Nå er tidsplanen lansering i Kina rundt midten av 2020, og så Europa og USA i 2021.

Vi spurte David Twohig, teknologisjef for Byton, hva forsinkelsen skyldes:

– Jeg skal gi deg et typisk klisjesvar fra en bilprodusent, men det er sant: Det handler om kvalitet. Én feil kan ta livet av Byton. Hvis vi haster ut bilen og får et problem, det være seg med maskinvare eller programvare, så blir Byton en fotnote i historien. Derfor tillater vi oss å ta den tiden vi trenger, og vi trenger litt mer, men den blir verdt å vente på.

– Har problemene mellom USA og Kina noe å si for forsinkelsen?

– Vi følger åpenbart nøye med på det. Vi tror Kina og USA trenger hverandre både sosialt, industrielt og handelsmessig. En av fordelene med å være en ny spiller i denne bransjen er at vi ikke har noen arv å forholde oss til. Vi kan flytte oss raskt. Om vi må gjøre noe for å redusere risikoen, så kan vi gjøre det. Vi er optimister, vi tror det kommer en fornuftig løsning som vil være bra for alle parter, sier Twohig.

45.000 euro

Du kan velge mellom åtte forskjellige farger og fem forskjellige felger når bilen kommer i salg.

M-Byte får bakhjulstrekk i basisutgaven.
Byton

Prisen ekskludert moms og eventuelle subsidier skal være fra 45.000 euro i Europa, som sannsynligvis betyr rundt 450.000 kroner i Norge. Fra tidligere har vi fått bekreftet at Norge vil være i den første bølgen med europeiske land hvor Byton vil starte salget.

11.000 nordmenn hadde tidligere i år skrevet seg på liste for bilen, og vi får bekreftet at dette tallet nå har steget til 16.000. Dette har imidlertid ikke krevd noe depositum, slik andre aktører har villet ha. Totalt skal Byton ha rundt 50.000 reservasjoner globalt for bilen, og konvertering til forhåndsbestillinger skal starte opp i løpet av 2020.

Vi repeterer denne tabellen fra Porsche Taycan-saken forrige uke, med Byton M-Byte lagt til:

annonse

Les også