Tek.no

Nyhet

Lime lanserer dags- og månedspass på elsparkesykkel

Bruker du elsparkesykkel mye kan det være innsparingspotensial her.

Benoit Tessier/Reuters/NTB scanpix
23 Juni 2020 16:57

Utleieselskapene bak elsparkesyklene i Oslo forsøker stadig å overgå hverandre i nyvinninger. Tier viste forrige måned frem en sammenleggbar hjelm, Bolt lanserte en midlertidig kampanje der du kan kjøre for 1 krone i minuttet og Lime melder nå i en pressemelding om en helt ny betalingsmodell: dags- og månedspass. Eller «LimePass», som de kaller det.

Passet kan kjøpes fra og med i dag, 23. juni.

Den vanlige oppskriften for å leie elsparkesykkel i hovedstaden har gjerne dreid seg om en oppstartspris og deretter prising per minutt. Og Lime har ikke vært blant de billigste her; heller tvert om.

Mens det i øyeblikket koster tre kroner minuttet å kjøre Lime, tar de fleste andre 2,50 (enkelte opererer også med dynamiske priser). Oppstartsprisen hos de fleste er 10 kroner, mens Bolt har lagt seg på fem kroner.

Dersom du velger et månedspass eller dagspass (og kjører relativt mye elsparkesykkel), så kan muligens bildet begynne å se annerledes ut.

Hva disse «passene» koster? Vel, dette er den korte oppsummeringen:

  • Dagspass – 70 kroner
  • Månedspass 5 turer – Fem turer på opptil 30 minutter for 145 kroner
  • Månedspass 10 turer – 10 turer på opptil 30 minutter for 215 kroner
  • Månedspass 25 turer – 25 turer på opptil 30 minutter for 450 kroner
  • Ukesopplåsning – Fjerner oppstartsavgiften på 10 kroner på alle turer i én uke for 30 kroner

Limes egen fremstilling kan du se i skjermdumpene under:

Du skal bruke mye elsparkesykkel før det lønner seg

Det er selvsagt litt vanskelig å sammenligne denne prismodellen direkte med de mer tradisjonelle prismodellene med tanke på at turlengden ofte varierer mye, men vi forsøker likevel.

Dersom du kjøper dagspasset kan du for altså kjøre så mange turer du vil, men hver tur kan ikke være lengre enn 30 minutter. Dette altså for den nette sum av 70 kroner - litt billigere enn to enkeltbilletter på kollektivtransport i Oslo.

Den billigste tilbyderen i hovedstaden i dag er Bolt, som tar fem kroner i oppstartsavgift og 2,50 kroner i minuttet. Hvis du fordeler 70 kroner på to turer kan du dermed kjøre totalt 24 minutter hos Bolt før det ville lønnet seg å heller velge dagspasset til Lime.

Om vi sammenlikner med en tilbyder som tar 10 kroner i oppstartsavgift (i praksis alle de andre), vil du kunne kjøre 20 minutter til sammen, fordelt på to turer. Det er altså ikke store behovet du trenger å ha før dagspasset til Lime kan være gunstig.

Hvis vi ser på det «mellomstore» månedspasset til 215 kroner for 10 turer, tilsvarer det altså en snittpris per tur på 21,50 kroner. Også det må sies å være gunstig - 21,50 hos de andre tilsvarer ikke mer enn drøye fire minutters kjøring om vi tar oppstartsprisen med i regnestykket, selvfølgelig gitt at du kjører sparkesykkel minst ti ganger i måneden.

Det må sies at 30 minutter er en ganske lang tur med sparkesykkel - om du kan kjøre med maks fart hele veien tilsvarer det rundt 10 kilometer. På så lange strekninger er det nok mange som heller ville tydd til kollektivtransport.

Lime-passene kan bestilles i selskapets app, og er altså tilgjengelige nå.

Les også
Hver fjerde nordmann vil ha forbud mot elsparkesykler
annonse

Les også