Tek.no

Nyhet

Slik sikter svindlere seg inn på eldre kvinner

Leter aktivt etter navn som «Olga» og «Gerd».

Illustrasjonsbilde; Hanne Tangen Nilsen, sikkerhetsdirektør i Telenor Norge, innfelt.
Martin Fjellanger/Colourbox/Yeko Photo Studio/montasje
9 Juni 2020 11:39

Det har vært snakket mye om såkalt «Olga-svindel» de siste dagene, etter at NRK kunne melde om 74 år gamle Lillian Jensen som ble svindlet for over 300.000 kroner. Siden 6. mai har det vært 17 nye tilfeller av denne typen målrettet svindel mot eldre kvinner, og i en pressemelding forklarer nå Telenor nøyaktig hvordan svindlerne går frem for å tappe kontoene til ofrene sine.

Ifølge Hanne Tangen Nilsen, sikkerhetsdirektør i Telenor Norge, går svindlerne systematisk etter kvinner med navn som «Olga», «Kari», «Sigrid» og «Gerd» (derav navnet «Olga-svindel»). Målet er å nå kvinner fra den eldre garde, som ikke nødvendigvis er så teknologisk vante og som dermed også er lettere mål.

Navnene finner svindlerne i nummeropplysningen. Mer komplisert er det for svindlerne å skjule at de ringer fra et nummer som ikke nødvendigvis er til å stole på, men for å dekke over dette benytter de ifølge Telenor ofte enten et falsk, norsk nummer eller skjuler seg bak et eksisterende nummer som er tilknyttet en bestemt person eller virksomhet (også kjent som «spoofing»).

Telenors illustrasjonsbilde av hvordan hackere jobber.
Martin Fjellanger/Telenor

Telenor sier selv at de blokkerer over 200.000 slike anrop hver eneste dag, eller omtrent 73 millioner årlig, men at det likevel slipper anrop igjennom ettersom svindlerne hele tiden bytter nummer og metode.

– Det er veldig viktig at folk er klar over hvordan denne typen svindel foregår. Selv om den kan ramme alle, oppfordrer vi pårørende til å hjelpe foreldre og besteforeldre med å være ekstra varsomme. (...) folks kjennskap til metodene [er] det beste forsvaret mot å bli lurt, sier Nilsen.

Hva skjer etter at svindleren har fått tak i «Olga»?

Med andre ord er det viktig at så mange som mulig vet hvordan svindelen foregår, slik at man kan unngå å bli lurt selv (eller hjelpe eldre slektninger å unngå det). Telenor forklarer da også i detalj hvordan svindleren går frem etter å ha fått tak i offeret sitt, og målet er å tappe offerets konto for så mye penger som mulig:

– Svindleren later som at det er banken som ringer, og forklarer at et lån er klart for utbetaling. «Olga» benekter at hun har tatt opp et lån, og takker selvfølgelig ja til å bli satt over til andre i banken for å hindre utbetalingen, sier Nilsen.

Fra denne andre parten som offeret har blitt satt over til, vil det så blir spurt etter passord, kodebrikke og andre personlige opplysninger. Dersom man gir dette fra seg, er det en enkel sak for svindleren å logge seg inn og tappe kontoene for penger, eller ta opp store lån i offerets navn som var tilfelle i NRKs sak.

Telenor understreker at en seriøs aktør aldri vil etterspørre opplysninger som passord og personnummer over telefon, og at spesielt bank-ID-en din er helt privat. Du skal aldri gi fra deg denne, uansett hvem som spør og hvordan de spør; den er «utelukkende personlig».

Les også
Telenor melder om rekordhøy svindeltrafikk
annonse

Les også