Til hovedinnhold

Venter kollaps i bruktmarkedet etter at Tesla dumpet prisene

Rimeligste Tesla Model Y-versjon synker med 120.000 i pris. Det må gjøre at også konkurrentene setter ned prisene, og følgelig at også bruktbiler vil bli rimeligere, mener blant andre investeringsdirektør Robert Næss i Nordea.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Tesla kuttet fredag prisen på sin rimeligste versjon av Model Y med 120.000 kroner, fra 519.990 til 399.990 kroner.

Også flere andre Tesla-modeller har fått kraftige priskutt.

Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea tror dette vil føre til at selgere av brukte Model Y-er også må sette ned prisene.

– Det kommer til å gi en kollaps i bruktmarkedet siden alle de 512 brukte på Finn er priset langt høyere enn dette, skriver han på Twitter.

Han venter en betydelig nedgang i bruktprisene for de aller fleste elbiler etter priskuttet.

Til Bergensavisen kaller han priskuttet dramatisk.

– Og det kan få konsekvenser for konkurrentene. Det er en stor risiko for at andre bilfabrikanter må sette ned prisene for å kunne konkurrere mot Tesla. De som er i samme segmentet, har egentlig ikke mye valg, sier Næss.

– Kan forvente rask respons

Næss får støtte fra forretningsutvikler i Finn Motor, Terje Dahlgren.

– For nybilkjøperen kommer Teslas prisreduksjoner som en meget god nyhet. Kortsiktig vil prisreduksjonene sannsynligvis resultere i prisreduksjoner for samtlige nye elbiler, uansett merke, i hele Europa. Konkurransen tilspisser seg og vi kan forvente rask respons fra produsenter av bilmodeller av andre merker, spesielt de modellene som tilhører samme segment som Tesla Model 3 og Model Y, sier han til Tek.no.

De som skal selge Model 3 og Model Y brukt nå, står i fare for å tape på justeringen til Tesla, sier Finn.no-forretningsutvikler Terje Dahlgren.
Hanne Hattrem / VG

Han sier Finn.no ser for seg at prisene vil synke også i bruktmarkedet.

– Årsaken er at tilsvarende modeller, brukte Tesla, må tilpasse seg et marked hvor en nybil faller i pris sammenliknbart med første års avskriving. Faren er stor for at forhandlere og private som nå skal selge Model 3 og Y brukt, kommer til å tape på justeringen som nå er kommet fra Tesla, sier Dahlgren.

Han forteller at bruktbilmarkedet var sterkt mot slutten av 2022, men at varelagrene økte i løpet av høsten.

– I korte trekk har vi sett en tendens til at det publiseres flere biler på Finn enn hva som markeres solgt eller avpubliseres. Dette gjelder også elbiler. Vi ser at publiseringstiden (tiden det tar å markedsføre en bruktbil på Finn før den markeres solgt eller avpubliseres) er oppadgående. Ser vi konkret på bilforhandlere har publiseringstiden på elbiler økt fra 11 dager i august til 25 dager i desember.

For ordens skyld: Finn.no er eid av Schibsted, som også eier VG. VG eier Tek.no.

annonse