Til hovedinnhold

Nå er det dyrere å eie elsparkesykkel

Helt forbudt å kjøre ståhjuling, elektrisk sparkesykkel og lignende uten forsikring fra 1. januar.

Stein Jarle Olsen / Tek.no

Saken er oppdatert med innspill fra fagsjef i trafikkforsikringsforeningen 2. januar kl. 14:15.

Med en helt fersk kalender hengende på veggen ser vi frem til det som forhåpentligvis skal bli et nytt og mye bedre år. Men 2023 bringer ikke kun solskinn og fine farger, for det er nedbør foran enhver regnbue.

For de som liker å farte rundt på sin egen elsparkesykkel, ståhjuling eller elektriske rullebrett kommer i hvert fall det nye året med et økonomisk regnskyll. Fra og med 1. januar i år har du nemlig ikke lov til å benytte din lille elektriske motorvogn uten gyldig ansvarsforsikring.

Slikt kan i så fall resultere i bøter og i verste fall gjøre deg ansvarlig for å betale store erstatningssummer dersom du skulle være virkelig uheldig.

Men dersom du kun pleier å leie sparkesykkel kan du egentlig puste lettet ut, da dette med forsikring er utleiers problem og dessuten har vært gjeldende i flere måneder allerede.

Elsykkel regnes for øvrig fremdeles som vanlig sykkel, og krever derfor ikke tilsvarende forsikring.

Én forsikring per produkt

De som kommer best ut av det nye forsikringsregimet er nok familier der flere personer kan dele på et mindre antall kjøretøy. Forsikringen følger nemlig produktet og ikke den enkelte person – akkurat som ansvarsforsikring for bil eller andre motorvogner.

Det vil si at forsikringen vil dekke føreren av kjøretøyet – samt eventuelle skader på andre personer, andre kjøretøy og andres eiendom – uansett hvem som betaler forsikringen. Men det krever likevel at man faktisk har fått lov til å bruke sykkelen.

En slik forsikring vil altså ikke gjelde for en person som stjeler et slikt kjøretøy, har vi tidligere fått vite fra forsikringsselskapet Gjensidige.

Siden forsikringen altså følger kjøretøyet og ikke en enkelt bruker, betyr det at du som har forskjellige slike doninger til forskjellig bruk, nå kanskje er nødt til å revurdere strategien.

Vegar Jansen / Tek.no

Å ha mange kjøretøy forsikret samtidig kan nemlig fort bety utgifter på flere tusenlapper i året. I tillegg er det et klart krav om at kjøretøyet ikke går for fort – nærmere bestemt maksfart på inntil 20 kilometer i timen - ellers vil det ikke la seg forsikre. Derfor frykter også bransjen at vi utover våren kan se mange tvilsomme objekter til salgs på bruktmarkedet, eller til og med skroting av ellers helt brukbare elektriske kjøretøy.

For å få kjøretøyet forsikret, må du oppgi merke, modell og fabrikasjonsnummer. Dersom dette mangler, må du ta det opp med butikken du kjøpte den fra. I ytterste konsekvens kan man trolig kreve å få hevet kjøpet dersom ikke kjøretøyet lar seg forsikre på grunn av dårlig merking, fikk vi vite av Forbrukerrådet i fjor sommer.

Femti til hundre kroner i måneden

Å forsikre en slik sparkesykkel vil typisk koste et sted mellom femti og hundre kroner måneden.

Prisen avhenger litt av selskap og om du har noe tidligere kundeforhold som kan gi rabatter, samt om du kun ønsker den lovpålagte ansvarsforsikringen eller ønsker en forsikring som også dekker brann og tyveri. Merk at sistnevnte ofte allerede vil være dekket av en innboforsikring dersom du da har dette.

Uansett kan det være smart å sjekke litt rundt før signerer på første og beste tilbud. Så får vi håpe at Finansportalen eller lignende tjeneste etter hvert får stablet på beina en skikkelig prissammenligningsside for dette.

Anbefaler forsikring hele året

I en tidligere utgave av denne saken skrev vi i Tek at du som uansett ikke bruker sykkelen din på vinteren kunne vente til våren med å forsikre den.

Juridisk fagsjef i Trafikkforsikringsforeningen, Rebecca Bruun, påpeker imidlertid at dette ikke nødvendigvis er så lurt.

– Bruk innebærer nemlig så mye mer enn «kjøring». For eksempel er ladning ansett som bruk. Dersom du sitter på den, leker med den eller flytter på den kan dette også anses som bruk. Dersom elsparkesykkelen skulle forårsake en skade under «bruk», så vil TFF dekke skaden, og deretter søke regress fordi motorvognen var forsikringspliktig, skriver hun til oss.

Sagt på en annen måte så bør man ha forsikringen i orden med mindre elsparkesykkelen er forsvarlig bortsatt på en slik måte at den ikke kan forårsake skade.

Bruun påpeker også at det ikke er sikkert at en innboforsikring lenger vil dekke skader som en elsparkesykkel gjør i disse tilfellene.

annonse