Oppo har tatt over det kinesiske mobilmarkedet

Huawei mistet førsteplassen sin.

Oppo har tatt over som den mestselgende mobilprodusenten i Kina for første gang noensinne. Med andre ord: Huawei er ikke lenger størst i hjemlandet.

Det er analyseselskapet Counterpoint Research som melder om de nye salgstallene, og sier at Oppo hadde 21 prosent av det kinesiske mobilmarkedet i januar. På grunn av sin enorme størrelse og teknologiutvikling, regnes Kina som verdens største smartmobilmarked.

Huawei ligger imidlertid ikke langt bak med en markedsandel på 20 prosent, etterfulgt av Vivo på like 20 prosent, mens Apple og Xiaomi har 16 prosent hver.

Trøbbel for Huawei

Oppos sterke vekst skal ha kommet på bekostning av Huaweis gradvis fallende grep om det kinesiske markedet. Det begynte etter de amerikanske handelssanksjonene ble innført i mai 2019, hvor Huawei ikke lenger fikk lov til å benytte seg av amerikanske varer. Det inkluderte både kritiske maskinvarekomponenter, men også viktige deler av mobiloperativsystemet Android.

Før sanksjonene lå de an til å gå forbi Samsung til å bli verdens største mobilprodusent i løpet av 2019, men med begrenset tilgang til viktige komponenter og ingen fullverdig Android, ble det umulig.

Ifølge Counterpoint har Huawei fokusert mer på high end-markedet, som en følge av komponentmangelen etter sanksjonene. De ble også nødt til å selge unna underselskapet Honor, som nå har blitt en direkte konkurrent.

Analyseselskapet tror Oppos vekst vil fortsette, og at de vil beholde førsteplassen på det kinesiske markedet i kommende måneder også.

Små i Norge

Her i Norge har du kanskje ikke hørt så mye om Oppo. Vi har testet et par mobiler fra dem, og de har en håndfull rimelige mobiler på markedet, men de er fortsatt langt bak mer etablerte kinesiske aktører, slik som OnePlus og Xiaomi.

Vi skrev imidlertid nylig om Oppo X 2021 som har en skjerm som kan rulle ut og utvide seg. I en uformell undersøkelse i bunnen av artikkelen viste 60 prosent av leserne våre at de hadde sanset for rulledesignet, spesielt sammenlignet med brettbart design, som bare 8 prosent foretrakk.

annonse