Tek.no

Nyhet

Norske Tesla-sjåfører har superladet aller mest i Europa

Norske Tesla-sjåfører har ladet nok til å kjøre over godt over en halv milliard kilometer på selskapets norske Supercharger-nettverk.
Lucy Nicholsson, Reuters/NTB scanpix
Stein Jarle Olsen
17 Juli 2020 18:27

Nordmenn er på ladetoppen i Teslas europeiske Supercharger-nettverk, viser statistikk vi har fått fra Tesla.

Én av fire kilometer

Tesla oppgir ladingen sin i antall kilometer, og Tesla-eiere i Europa har ladet over to milliarder kilometer, og av disse har nordmenn stått for 545 millioner kilometer - altså rundt én av fire. Det er mest av alle land i Europa.

Etter Norge følger Tyskland med snaue 430 millioner kilometer og Nederland med drøyt 328 millioner kilometer.

Av de andre nordiske landene kommer Sverige nærmest, med rundt 189 millioner kilometer.

Om vi skal gjette vil vi tro at en betydelig andel av disse kommer fra nordmenn - ifølge elbilsstatistik.se er det rundt 39.000 elbiler i Sverige nå, hvorav rundt en tredel er Tesla-biler. I Norge er det solgt noe over 50.000 Tesla-biler.

– Et stort fortrinn

Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu sier Tesla har gått foran og bygget sitt eget ladenettverk med god kapasitet og på gode lokasjoner i hele Europa, og peker på at det er noe kundene er svært fornøyde med.

Elbilforeningens Christina Bu mener ladenettverket gir Tesla et stort fortrinn.
Butt, Mariam / NTB scanpix

– De har hatt en helhetlig tilnærming til elbilutviklingen og satset på ladeinfrastruktur samtidig. Dette har det dessverre tatt tid for de andre elbilprodusentene å forstå viktigheten av, noe som har gitt Tesla et stort fortrinn, sier Bu.

– Er alle lademuligheter bra for elbilveksten, eller skulle det helst vært slik at alle ladestolper var tilgjengelige for alle merker og biler?

– I en perfekt verden hadde vi hatt én ladestandard og et godt utbygget hurtigladenettverk allerede før elbilene kom, i stedet får vi en utvikling med noen svinger og litt rykk og napp. Utviklingen går derimot raskt nå, både med tanke på standardisering og utbygging. Det ville ha vært flott om Tesla vil åpne sitt nettverk for andre også, sier Bu.

2.750 hurtigladere

På nåværende tidspunkt er det rundt 2.750 hurtigladere i Norge, inkludert Teslas 866 Supercharger-punkter. Rundt 430 av disse er på 150 kW, mens 75 ladere er på 350 kW, ifølge Elbilforeningen. Resten er stort sett 50 kW-ladere.

Teslas Superchargere leverer henholdsvis inntil 150 kW (som deles på to biler om det er to biler som deler en stolpe) i versjon 2, mens de nye V3-laderne kan levere inntil 250 kW. For alle som ikke fikk hurtiglading inkludert da de kjøpte bilen, koster det 1,70 kr/kWh å lade hos Tesla. Det er stort sett under halvparten av hva de kommersielle ladetilbyderne krever.

– Er det fortsatt tilfredsstillende å bygge ladere på 50 kilowatt, etter Elbilforeningens mening?

– Den store majoriteten av elbilene på veiene kan fortsatt ikke lade raskere enn 50 kW, og det samme gjelder mange av de nye bilene som fortsatt selges også. Det er likevel naturlig å bygge for framtiden nå, og bygge for raskere hastigheter, sier Bu.

Tesla: Unngå disse

Tesla selv sier de venter stor pågang i det norske Supercharger-nettverket i sommer, og råder kundene til å starte reisen med fulladet bil og å unngå typiske utfartsdager.

Ladeoperatøren Grønn Kontakt slapp nylig sin sommerprognose, og der het det blant annet at den første helgen i august ser ut til å bli ekstremt travel. De mente likevel at det skulle gå relativt greit med lading i sommer, blant annet takket være at det er bygget 800 nye hurtigladere siden i fjor sommer.

Slik ser Grønn Kontakts spådom for ladesommeren ut.
Grønn Kontakt

Tesla sier de ser at mange kunder som har kjørt bilene deres en stund reiser til de samme ladestasjonene av gammel vane, til tross for at de har bygget nye stasjoner med bedre kapasitet langs samme reiserute. Spesielt anbefaler de å unngå følgende stasjoner:

  • Porsgrunn (heller Ringdalskogen, Rugtvedt eller Bamble)
  • Lillehammer (Heller Brummundal eller Øyer)
  • Elverum (Heller Hernes)
  • Solli (Heller Rygge)
  • Lier North/Lier South (Heller Liertoppen for Model 3 eller Model S/X med CCS-adapter, ellers Hokksund eller Holmestrand)
  • Åsane (Heller Os eller Arna)
  • Mosjøen (Heller Mosjøen North)
annonse

Les også