Facebook-aksjen til rekordhøyde
Uventet kraftig vekst i mobilannonsering gir løft for Facebook-aksjen.
Facebook-aksjen steg torsdag hele 17 prosent til ny bestenotering. Det skjer etter at det er lagt frem tall som viser at selskapet har har hatt en kraftig inntektsvekst fra annonser i Facebooks mobil-app.
Skrur opp forventningene
Minst 32 meglerhus har oppjustert sitt kursmål på Facebooks aksjer. Veksten på 17 prosent i løpet av en dag er den største siden juli 2013, og Facebook er dermed verd hele 136 milliarder dollar.
Facebook kunne onsdag fortelle at mobilannonsering nå står for 53 prosent av selskapets inntekter, mot 49 prosent i tredje kvartal.
Færre annonsevisninger
Det totale antallet annonsevisninger sank likevel med 8 prosent, noe analytikere mener skyldes overgangen til mobilannonser i kombinasjon med at annonseprisene nesten er fordoblet. Facebook skal ha konsentrert seg om å øke treffsikkerheten på annonsene, fremfor å øke volumet.
Annonser i nyhetsstrømmen har vist seg å være ideell for mobilskjermene.
Spår enorm vekst
Både Facebook og Google bruker ressurser på å finne ut hvordan de kan tjene mer på annonser rettet mot mobilbrukere, i takt med at stadig flere surfer på nett fra mobiltelefonen. Deutsche Bank har beregnet at 4 milliarder brukere vil være på Internett med en smartmobil i 2017, og at annonsemarkedet på mobil samme år vil utgjøre 70 milliarder dollar.
Ved utgangen av 2013 var antallet aktive månedlige Facebook-brukere 1,23 milliarder.
Den neste gullgruven
Når det gjelder veien videre, har analytikerne kommet til at tjenester som Instagram og den nye søketjenesten kalt Graph Search vil være det viktigste vekstområdet. Grunnen er at disse tjenestene egner seg for reklamefilm.
Men Facebook møter også konkurranse om unge brukere. I tredje kvartal var det en liten nedgang i antall unge som brukte Facebook daglig. Hvordan denne utviklingen var i fjerdekvartal, vil Facebook ikke oppgi. Det er særlig snapChat og WhatsApp som trekker til seg ungdom. Facebook har imidlertid hatt stor suksess med sin messenger-app, som hadde en vekst på 70 prosent i fjerde kvartal.
Kilde: Reuters