Google vil plassere kollisjonsputer på utsiden av sine selvkjørende biler
Men det er ikke snakk om vanlige kollisjonsputer.
Som kjent har Google for lengst startet arbeidet med å utvikle selvkjørende biler, et arbeid som først og fremst innebærer avanserte algoritmer og sensorteknologi. Google har imidlertid ikke glemt sikkerheten, og nå har selskapet kommet med en spenstig løsning som skal gjøre de selvkjørende bilene tryggere – for fotgjengerne.
Som blant andre nettstedet Quartz har fått med seg har Google nemlig tatt patent på kollisjonsputer som skal plasseres på utsiden av bilene. Patentet heter «System for pedestrian leg protection in vehicle impact» og ble innvilget den 24. mars.
Bruker elastisk materiale
Som navnet antyder dreier det seg om kollisjonsputer i støtfangerhøyde som skal danne en støtabsorberende buffersone mellom bilen og beina til eventuelle fotgjengere som befinner seg på feil sted til feil tid.
Den store hovedutfordringen med slike kollisjonsputer, i alle fall dersom de lages på samme måte som de vanlige putene som befinner seg inni bilen, er at de i utgangspunktet vil føre til at fotgjengeren «spretter» på puten og således uansett pådrar seg skader ved å for eksempel treffe asfalten med stor kraft.
Det er imidlertid nettopp dette problemet Google søker å overkomme med sin nye patent. I stedet for en konvensjonell luftpute foreslå Google i stedet en pute bestående av en form for elastisk materiale, nærmere bestemt såkalt viscoelastisk materiale.
Viscoelastisk materiale kan ta flere ulike former, for eksempel skum-aktige stoffer som gir etter for trykk og former seg etter kroppen. Slike benyttes blant annet i bestemte typer madrasser og andre former for støtdempende produkter. Ved å bruke denne løsningen satser Google på å eliminere, eller i alle fall redusere, den farlige sprett-effekten ved påkjørsler.
Kan også bruke «sekker»
Selskapet ser for seg flere ulike måter å implementere løsningen på, hvorav én innebærer i simpelthen lage selve støtdemperen på bilen av det elastiske materialet. En annen løsning er å ikke bruke et solid materiale, men derimot elastiske «sekker» som inneholder en eller form form for gass eller væske med støtdempende egenskaper.
Disse sekkene kan være konstruert for å «sprekke» ved tilstrekkelig kraft, og Google foreslår at disse enten kan monteres på bilen alene eller eventuelt i kombinasjon med det viscoelastiske materialet. Meningen er videre at putene på en eller annen måte skak utløses ved hjelp av et avansert sensorsystem.
Det er fremdeles høyst uvisst om eller når Googles selvkjørende biler faktisk vil bli utstyrt med den nye oppfinnelsen. For mer informasjon kan du lese hele patentdokumentet.
Det finnes også selvkjørende teknologi til eksisterende biler: Snart vil Tesla Model S kunne styre seg selv »