NetCom skrur på bredbånds-bremsen
Innfører hastighetsbegrensning på alle abonnement.
NetCom har tidligere reklamert med fri fart til alle sine 4G-kunder, mens Telenor begrenser farten mellom 10 og 40 Mbit/s alt etter hvilket abonnement du har.
Nå er det slutt. I det stille har NetCom endret sine vilkår, også for eksisterende kunder, slik at også deres hastigheter er begrenset til mellom 10 og 40 Mbit/s avhengig av abonnement.
– Hadde jeg visst dette, hadde jeg aldri bundet meg til NetCom for to uker siden, sier en misfornøyd NetCom-kunde Mobilen.no har vært i kontakt med.
Ingen av NetComs pressekontakter hadde tid til å snakke om denne saken på telefon da Mobilen.no tok kontakt for en kommentar. Direktør for privatmarkedet i NetCom, Karl Fredrik Lund, hadde følgende kommentar før han måtte bryte samtalen for å levere bilen på verksted:
– Vi gjør her en markedstilpasning der vi tilpasser oss konkurransen i markedet og det som kundene etterspør, sier Lund, som ikke vil spekulere i hva NetCom ville gjort dersom Telenor hadde skrudd opp farten på sine abonnement.
NetComs mobildata-abonnenter får nå tilnærmet like hastigheter som Telenors tilsvarende abonnement.
Andre upopulære endring på kort tid
NetCom har gjort seg upopulære blant kundene også tidligere i høst, da selskapet uten forvarsel endret betingelsene i sitt jubileumstilbud. Fra å love kundene fri databruk i ett år, skrudde NetCom på bremsene og endret tilbudet til 6GB data per måned.
– Dette er som en respons på hvordan markedet har utviklet seg. Det er viktig å justere forbrukernes forventninger så de ikke tror at fri bruk blir normen i framtida, sa NetCom-talsmann Øyvind Vederhus til Mobilen.no den gang.
Mangelen på fartsbegrensning var blant hovedårsakene til at 20-årsjubilanten NetCom ble kåret til årets operatør på Gulltasten i forrige uke. NetComs kommunikasjon av fri fart på mobilt bredbånd har vært entydig helt til for kort tid siden. På selskapets Facebooksider svarte NetCom den 3. oktober at de ikke har noen planer om å strupe hastigheten for kundene.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Også i pressemeldingen for jubileumstilbudet understreker NetCom at de ikke vil strupe hastigheten. Denne pressemeldingen ble sendt 27. september i år.
Forbrukerrådet kjente ikke til saken før Mobilen.no tok kontakt. Fagdirektør Finn Myrstad uttaler seg derfor på generelt grunnlag når han ber Netcom komme på banen og klargjøre hvilke grep de har tatt, og hvilke konsekvenser dette får for de det gjelder.
– Her kan det virke som NetCom har lovet mer enn de kan holde, og det er jo aldri bra. På den annen side er det bra hvis de nye hastighetene ligger nærmere opptil det kundene realistisk kan forvente å få, sier Myrstad til Mobilen.no
Forbrukerrådet har tidligere kritisert både mobil- og bredbåndsleverandører for å operere med «opptil»-hastigheter på bredbånd, som sjelden samsvarer med virkelig opplevd hastighet.
Nestleder Bente Øverli i Forbrukerombudet støtter Forbrukerrådet i ønsket om bredbåndshastigheter som er mer i samsvar med virkeligheten. Når det gjelder kunder som allerede har avtale med bindingstid hos NetCom og opplever at de får et dårligere tilbud, mener Øverli at saken best kan sammenlignes med den de nylig hadde mot Canal Digital.
Der valgte Canal Digital å betale mellomlegget for kunder med bindingstid etter at disse ble tvunget over på en avtale som enten var dårligere eller dyrere da selskapet la om sine hastigheter.