Snart kan Facebook gjenkjenne ansikter like godt som mennesker
Jobber med ny, avansert gjenkjennelsesteknologi.
De fleste som bruker Facebook er sikkert klar over at nettstedet allerede har en innebygd teknologi for gjenkjenning av ansikter, som brukes til automatisk merking av personer på bilder dersom brukerne ønsker det.
Funksjonen er valgfri å benytte seg av, men likevel er det ikke alle som er begeistret for denne formen for informasjonsinnsamling, og i 2011 forlangte tyske myndigheter at Facebook måtte fjerne funksjonen.
Facebook har imidlertid på ingen måte tenkt å gi opp satsingen på ansiktsgjenkjenning, snarere tvert imot. Ifølge MIT-magasinet Technology Review jobber nemlig selskapet nå med en mye mer avansert utgave av teknologien.
Supernøyaktig gjenkjenning
Dette gjør de i form av en ny programvare kalt «DeepFace», basert på den såkalte «Deep Learning»-teknologien som Facebook opprettet et eget forskningssenter for i desember i fjor.
Deep Learning-teknologien innebærer å simulere virkemåten til menneskelige hjerneceller, for på den måten å kunne lage kunstig intelligente systemer som er i stand til å gjenkjenne kompliserte mønstre i enorme datamengder med svært høy grad av nøyaktighet.
Den nye DeepFace-programvaren til Faceook klarer ved hjelp av denne tilnærmingen å utføre ansiktsverifikasjon, det vil si avgjøre hvorvidt to bilder inneholder det samme ansiktet, med en nøyaktighetsprosent på hele 97,25 prosent.
Kan bli brukt på Facebook
Til sammenligning kan et menneske visstnok utføre den samme oppgaven med en nøyaktighet på rundt 97,53 prosent, noe som i så fall betyr at forskjellen på det kunstig intelligente systemet og mennesker er svært liten.
Systemet er attpåtil i stand til å kompensere for ulikheter i belysningen på bildene, og kan også på egen hånd «snu» på ansikter som ikke er direkte rettet mot kameraet ved hjelp av avanserte modelleringsalgoritmer.
Foreløpig er DeepFace kun et forskningsprosjekt uten et klart definert bruksområde, men ifølge forskerne selv er det mulig teknikken blant annet kan brukes til å merke bilder på Facebook. For mer informasjon kan du gå til MIT.
Det satses tungt på kunstig intelligens for tiden: Nå har Google kjøpt et selskap som spesialiserer seg på feltet »
(Kilde: MIT Technology Review, via Mashable)