Til hovedinnhold

Android eksploderer

Klikk for full størrelse.

Gartner avslører verdensomspennende markedstall for mobilmarkedet som viser at Android eksploderer mens Symbian raser.

Vi vet at tall kan være kjedelig, og vi har derfor lagt verdiene inn i et regneark og laget en graf som egentlig sier det meste:

Her ser vi at Symbian fortsatt ligger på topp, men Symbian har rast ned hele ti prosent i markedsandel. Samtidig har Android gått opp fra 1,8 til 17,2 prosent markedsandel, noe som gjør at Android ligger over IOS med 14,2 prosent markedsandel.

Markedsandeler fra andre kvartal 2009 til andre kvartal 2010:

  • Symbian: Fra 51 prosent til 41,2 prosent
  • RIM: Fra 19 prosent til 18,2 prosent
  • Android: Fra 1,8 prosent til 17,2 prosent
  • Apple IOS: Fra 13 prosent til 14,2 prosent
  • Windows Mobile: Fra 9,3 prosent til 5 prosent
  • Linux (ekskl. Android): Fra 4,6 prosent til 2,4 prosent
  • Andre: Fra 1,2 prosent til 1,8 prosent

Dette er altså fordelingen på smarttelefonmarkedet, og enklere operativsystemer er holdt utenfor.

Nokia leder

Når det kommer til mobilprodusentene er Nokia fortsatt på topp, men mens finnene har tapt litt over 2 prosent av markedet er det andre som har vunnet langt mer og dermed tar innpå:

Trykk for full størrelse.

Vi ser at Samsung utmerker seg, og også RIM og HTC øker betydelig. Markedsandelene ser slik ut, igjen fra andre kvartal 2009 til andre kvartal 2010:

  • Nokia: Fra 38,8 prosent til 34,2 prosent
  • Samsung: Fra 13,3 prosent til 20,1 prosent
  • LG: Fra 10,7 prosent til 9 prosent
  • RIM: Fra 2,7 prosent til 3,4 prosent
  • Sony Ericsson: Fra 4,7 prosent til 3,4 prosent
  • Motorola: Fra 5,6 prosent til 2,8 prosent
  • Apple: Fra 1,9 prosent til 2,7 prosent
  • HTC: Fra 0,9 prosent til 1,8 prosent
  • ZTE: Fra 1,3 prosent til 1,7 prosent
  • G'five: 1,6 prosent i andre kvartal 2010
  • Andre: Fra 16,1 prosent til 19,3 prosent

Alle tallene er basert på antall solgte enheter, og ikke inntjening. Det vil si at utviklingsland med høyt antall telefoner i lave prissjikter har innvirkning på tallene, og de gjenspeiler altså ikke det norske markedet i seg selv.

(Kilde: Gartner)

annonse