Nyhet

Facebook jobber med Instagram for yngre

Utvikler versjon laget for barn under 13 år.

Instagram skal jobbe hardere for å nå ut til yngre. Nå skal de bygge tjeneste som også barn under 13 år kan bruke.

Facebook sliter blant de yngste, og både hovedplattformen og Instagram har hatt sine problemer med spam og moderering. Nå kommer det frem i et notat funnet av Buzzfeed at Instagram jobber med å trygge plattformen sin for de aller yngste brukerne av sosiale medier.

I dag er det noenlunde gjengs praksis med aldersgrense på 13 år for å registrere seg på sosiale medier, men mange yngre er likevel på de ulike tjenestene. I notatet er det Vishal Shah, med den mildt kronglete tittelen «visepresident for produkt», som uttaler at de planlegger en versjon av Instgram for de yngste:

– Vi har identifisert arbeid rettet mot unge som en prioritet for Instagram, og har lagt det til i listen for første halvår. Vi kommer til å bygge en ny pillar innenfor Community Product Group for å fokusere på to ting; å akselerere vårt arbeid med integritet og personvern for å sikre den tryggest mulige opplevelsen for tenåringer, og å lage en versjon av Instagram som for første gang lar folk under 13 år trygt bruke tjenesten, står det i notatet.

Tjenesten skal bygges av Pavni Diwanji som tidligere jobbet med ungdomsrettede satsinger hos Google, deriblant Youtube Kids.

Mye konflikt for Facebook

Facebooks tjenester har vært i uvær både for deling av data og for trøbbel med moderering. Aller mest kjent var kanskje Cambridge Analytica-skandalen som ble rullet opp i 2018, der millioner av brukere fikk delt sine politiske tilhørigheter. Men allerede tilbake i 2011 hadde selskapet vært i hardt vær flere ganger.

De siste par årene har det vært noe smulere sjø for selskapet, med få større skandaler - men samtidig med mye omtale på liknende fronter. Selskapet har måttet uttale seg i det amerikanske konkurransetilsynets etterforskning av Silicon Valley-gigantene, og de har ligget i en offentlig strid med Apple som i denne generasjonen iOS skrur av mulighetene for sporing av brukerne.

I land som Tyskland og Australia har de vært i klammeri med myndigheter over datainnsamling og rett til å dele mediepublisert innhold. I Australia skrudde Facebook like gjerne av all mulighet til å dele redaksjonelt innhold i protest mot myndighetenes krav.

Ungdommen svikter hovedtjenesten

I nye tall om ungdoms bruk av Facebooks hovedtjeneste, går det frem at frafallet har vært stort de siste par årene. I en undersøkelse fra Kantar, publisert av Kampanje, vises det til at det var 908.000 personer mellom 15 og 29 år som hadde en konto i daglig bruk i 2018, mens tallet var nede i 700.000 i samme kvartal i 2020. En nedgant på 208.000 daglige brukere på to år.

Hvordan det ligger an med tallene for den mer bilde- og småsnuttdrevne tjenesten Instagram er ikke kjent, men i første halvår er det altså ungdommen som skal prioriteres.

Fokus på sikkerhet og moderering virker ellers som et fornuftig tiltak - den siste tiden har det vært en del fokus på Instagram-brukeres økte opplevelse av spam på tjenesten.

annonse