Slik blir de 15 største endringene til Facebook
Om kort tid endres Facebook betraktelig.
De fem største endringene
Forrige uke annonserte Facebook en helt ny forside og nyhetsstrøm. Endringene er de mest radikale i Facebooks design på mange år.
Foreløpig er det kun de som aktivt setter seg opp på venteliste, som får den nye designen. Men selskapet har selv sagt at de vil begynne å tvinge dette på alle brukerne, i løpet av få uker.
Vi lister derfor opp de 15 største endringene i Facebooks nye design – dette er hva du vil bli møtt av om kort tid:
1. Velg egne nyhetsstrømmer
Hovednyheten med den nye designen er at du får flere nyhetsstrømmer. Som standard vises den samme forsiden som i dag, der diverse poster spretter inn med jevne mellomrom. Men på høyresiden får du en ny meny, der du kan raffinere dette innholdet. Vil du bare se bildene som vennene dine har postet, trykker du på «bilder». Vil du bare se oppdateringer fra artister eller hva vennene dine hører på Spotify, trykker du på «musikk».
Øverst på denne listen ligger også «siste nytt». Her skal absolutt alt alle vennene dine poster til en hver tid komme frem – i kronologisk rekkefølge.
2. Ny skrifttype
Tilnærmet all tekst på Facebook får nå en ny skrifttype, og den heter Helvetica. Dette er ansett som en veldig nøytral, lettlest og forståelig skrifttype. Helvetica er nøytral i den forstand at uansett om man skriver noe positivt eller negativt, så sender ikke skrifttypen i seg selv noen signaler som forsterker meldingen. Samtidig blir den vist identisk på PC og mobil, noe som gir Facebook en samstemt design på tvers av plattformene.
3. Aktiv hovedmeny
Menyvalgene til dagens Facebook er spredd over flere steder av selve nettsiden. Noe finner du på venstresiden, noe ligger langs toppen, mens både live feeden og lynmeldingstjenesten ligger på venstresiden. Nesten alt dette dunkes nå inn i én hovedmeny, på venstresiden.
Den nye hovedmenyen inneholder ikke bare knappene som tar deg videre til meldingsboksen, vennelista, hendelsesoversikten og appene du eventuelt har installert. Den integrerer også lynmeldingstjenesten.
Menykonseptet er du trolig allerede kjent med fra mobilappen til Facebook. Når du ikke trenger menyen ligger den som en tynn stripe helt til venstre, men når du vil ta den i bruk så utvider den seg, slik at du får opp beskrivelsene til hvert symbol.
4. Livefeeden forsvinner (nesten)
Har du en bred nok skjerm, får du i dag en egen live feed øverst til venstre på Facebook. Denne viser hendelser som pågår akkurat nå, som at en venn av deg hører en sang på Spotify, eller at venninna de nettopp har likt en status. Denne forsvinner nesten i det nye designet, og blir kun å finne som en liten del i den nye hovedmenyen.
5. Kommentarer på topp
Ser du på en film i dagens nyhetsstrøm, vises kommentarene folk har lagt igjen under selve filmen. Det vil de fortsatt gjøre i den nye designen – men du får en ekstra visningsmulighet. For å slippe å flytte blikket vekk fra innholdet, vises profilbildet til alle som har kommentert hendelsen på venstresiden. Ved å holde musepekeren over dette bildet, spretter kommentaren de har lagt igjen opp på toppen av filmen.
Bli med til neste side for å se de neste fem endringene »
De fem neste endringene
6. Oppdateringsboble
Akkurat som på Twitter, og i Facebooks mobilapp, får nettsidene nå en funksjon som varsler deg når det kommer nye oppdateringer. En liten boble spretter frem, og sier i fra om at noe nytt har skjedd siden du sist lastet siden.
7. Større filmer
Laster du opp en film på Facebook, vil denne nå vises betydelig større som standard – og med en mer lekker innpakking. I tillegg vises tittelen til filmen rett i selve videovinduet, og venner som legger igjen kommentarer listes opp på høyresiden.
8. Større bilder
Det er ikke bare filmsnutter som vises i større format, det gjør også bildene dine. Ikke bare blir de større, men navnet ditt og bildeteksten vises på toppen av det. Denne informasjonen lå tidligere over selve bildet, ikke på det.
Laster du opp flere bilder samtidig, vil disse vises som en større og mer tydelig kollasj enn hva de gjør i dag.
9. Nye venner blir større
Om en du kjenner finner seg en ny venn på Facebook i dagens design, vises det i beste fall som en liten oppdatering. Det skal endres, nye venneforhold får prominent plass i den nye designen. Det er ikke lenger bare et navn og lite profilbilde som blir synlig, men deler av forsidebildet og annen informasjon om den nye vennen. Facebook sier selv at de har gjort denne endringen for å øke muligheten for at du kjenner igjen, eller vil vite mer om, dine venners nye venner.
10. Profilbilde byttes
Oppdaterer en venn av deg profil- eller forsidebildet sitt i dag, vises det rett i nyhetsstrømmen din som en viktig hendelse. Slike endringer forsvinner nå fra nyhetsstrømmen, men plasseres i en egen boks på høyresiden av nyhetsstrømmen – over annonsene som ligger der i dag. Der vil du kunne se de fem nyeste profilbildene til vennene dine, eller de tre nyeste forsidebildene.
Bli med til neste side, for å se de siste fem endringene »
De fem siste endringene
11. Fremtidige hendelser
Om du noen gang har tatt deg selv i å ikke ane hva du skal finne på en helg, håper Facebook å kunne gi deg en svar. Fremtidige hendelser – om det så er en fest du vet du skal delta på eller noe annet som skjer i nærområdet – samles i nyhetsstrømmen. Tre og tre hendelser listes opp hver dag, som en felles post i strømmen.
12. Animerte «likes»
Velger å du «like» en oppdatering via mobilappen til Facebook i dag, ser du at den lille knappen har en egen animasjon. Den går fra å være helt grå, til å pulsere og forbli blå. Akkurat denne lille animasjonen, og flere andre tilsvarende, innføres også på nettversjonen av Facebook.
13. Nyhetslenker får egen formatering
Vi nevnte at tilnærmet hele Facebook får en ny skrifttype. Vi sa tilnærmet, fordi det er ett lite unntak: Lenker til nyhetssaker som postes av bedrifter eller vennene dine. Disse får nå en langt mer prominent plassering. Mediets logo og navn får tydelig plass, ingressbildet blir større, tittelen blir større og mer av brødteksten kommer med.
Som du ser av bildet, presenteres både tittelen og brødteksten med en annen skrifttype enn teksten CNN selv har lagt til øverst. Skrifttypen heter Georgia, og har vært brukt av nettmedier i mange år. Nyhetslenkene får denne særegne formateringen nettopp for å skille seg litt ut fra alt det andre som kommer i nyhetstrømmen din, for å poengtere at den peker til en nyhetsartikkel og ikke noe annet.
14. Bedrifter blir mer synlig
Bedriftenes profilering på Facebook er på ingen måte glemt. For bedrifter gjelder de samme endringene som for privatpersoner: Bilder de poster blir større, hendelser de betaler for blir større og statusoppdateringene de kjører ut blir mer synlige. Men det er ett nytt punkt: Om en venn av deg liker en bedrift, får bedriften synliggjort både logo, forsidebilde og annen informasjon rett i din nyhetstrøm. Denne endringen har allerede eksistert en liten stund allerede, som bildet over viser, men det blir nå en fast funksjon i den nye designen.
15. Alt blir likt på mobil og nettbrett
Det siste punktet vi vil trekke frem, er at alle de 14 endringene vi hittil har nevnt, gjelder uansett om du besøker Facebook fra mobil, nettbrett eller PC. Da Facebook laget den nye designen hadde de nettopp mobil-utgaven som utgangspunkt, og designet alt etter det. Det betyr at uansett hvor du besøker Facebook fra, skal du bli møtt av den samme opplevelsen, og de samme detaljene – alt blir likt, uansett.
Facebook får ikke bare et helt nytt design denne våren:
Et helt nytt monstersøk er også på vei »