Se hvor realistisk vann kan se ut i fremtidige PC-spill
Endelig kan vi få «ekte» vann.
Det å lage vann og annen væske som oppfører seg realistisk i spill har lenge vært en utfordring for utviklere. Mange klarer å få vann til å se bra ut på overflaten, men å simulere egenskapene på et mer detaljert plan er langt vanskeligere.
Folkene bak fysikkteknologien PhysX, som eies av Nvidia, ser nå ut til å ha kommet opp med en løsning som gjør at vann endelig ser ut som vann.
Realistisk
De inngående tekniske detaljene er ennå ikke offentliggjort, men teknikken som er benyttet kalles for «Position Based Fluids». Løsningen åpner for meget avansert og detaljert væskesimulering, noe du selv kan bevitne i demonstrasjonsvideoen under.
Et annet oppsiktsvekkende aspekt ved den nye teknikken, er at den ikke er spesielt krevende hva maskinvare angår. I videoen kjøres demoen i sanntid på ett enkelt GTX 580-skjermkort, som ble lansert så langt tilbake som i 2010.
Den nye teknologien er ventet å bli tilgjengelig for utviklere i fremtidige versjoner av PhysX, noe som altså kan innebære at vi får se en radikal forbedring av vanneffektene i spill om ikke så altfor lenge.
Mer informasjon om «Position Based Fluid»-teknikken vil sannsynligvis bli lagt ut på PhysX' hjemmeside ganske snart.
Spillgrafikk forbedres i et rasende tempo: Se vår gjennomgang av 15 år med utvikling innen PC-grafikk »
(Kilder: PhysX, via Kotaku, Gizmodo)