Tek.no

Nyhet

Seat lanserer elbil-«abonnement» til under 2000 kroner måneden

Lover ingen «liten skrift», men vi fant et par begrensninger du bør være klar over.

Seat
28 Okt 2019 09:33

Leasing til privatpersoner har i stor grad handlet om fossil- og hybridbiler de siste årene. Elbiler har gjerne kostet uforholdsmessig mye å lease, siden de har hatt usikker holdbarhet og restverdi i et marked preget av stadige teknologihopp. Nå gjør imidlertid den spanske bilprodusent Seat et heftig innhopp i markedet for langtidsleie av elektriske biler.

Seat Mii Electric skal du kunne lease for 1990 kroner i måneden. Produsenten hopper ganske enkelt over det vanlige innskuddet. På toppen av det hele er forsikring av bilen inkludert i prisen.

Bindingstid hører heller ikke til – du kan starte og avslutte avtalen når det passer deg, men maksimalt ha bilen i tre år.

Bilen det dreier seg om er en kompakt, elektrisk bybil med oppgitt rekkevidde på inntil 259 kilometer etter de nye WLTP-målingene. Hvis du synes den ser kjent ut skyldes det at Mii Electric er Seats søstermodell til Volkswagen e-Up! som har vært på markedet en stund.

– Ingen liten skrift

Den vanlige startprisen på Mii Electric er på knappe 180.000 kroner, og der ligger noe ekstrautstyr utover standard.

Slik ser Seat ut innvendig.
Seat

Seat-sjefen forklarer i pressemeldingen at de er vant til at folk forventer mye liten skrift i disse avtalene.

– Reaksjonen vi har møtt i våre enkle pre-tester i målgruppen er at det må være mye med liten skrift. Men det er det altså ikke, utover vanlige standarvilkår, forklarer direktør for Seat i Norge, Ole Kristian Ågotnes i Seats pressemelding.

– Vår Frii-tjeneste er en fullblodsvariant som tilbyr splitter nye elbiler til en vesentlig lavere pris enn andre forsøker å treffe den samme målgruppen med. Vi ser at produktet appellerer til unge, urbane og spontane målgrupper. De ønsker tilgang til elbiler, de ønsker fleksibilitet, men våre undersøkelser viser at de ikke ønsker å bruke 7–8000 kroner i måneden på bil. 1990, derimot, tror vi blir mer interessant, forklares det videre.

Det er begrensninger

– Hvordan kan dere tjene penger på dette?

– Dette er et prosjekt vi har igangsatt også for å teste mulighetene i markedet for bilabonnement, og de økonomiske aspektene for vår del avhenger av responsen. Vi skal også lære, og vi kan nå gjøre det med et produkt og en bil vi ser er attraktive i det norske markedet, svarer Ågotnes.

– Pressemeldingen nevner ikke kjørelengde. Er den fri eller fastsatt? Og enn om jeg har lyst til å kjøre veldig, veldig langt?

– I Frii er det lagt opp til årlig kjørelengde på 10.000 kilometer, som regnes mot antall måneder kunden har hatt bilen. Det innebærer at du for eksempel kan kjøre bilen maksimalt 5000 kilometer om du leverer den tilbake etter et halvt år. Det er nok for de fleste, men de som har behov for økt kjørelengde oppfordres til å melde inn dette før signering for å se hvordan vi kan legge til rette for det.

Lik forsikringspris og få begrensninger

– Prisen kan tiltrekke seg mange ferske sjåfører. Vil ikke forsikringen bli en dyr del av dette? Er det begrensninger i alder eller andre ting her?

– Dette er noe av det vi har jobbet mye med, og vi har fremforhandlet en spesialavtale med en etablert forsikringsaktør som innebærer at alle får tilbud om den samme prisen. Det er ingen aldersbegrensning på fører i forsikringsavtalen, selvsagt så lenge vedkommende er gammel nok til å kjøre bil. Forsikringen dekker flere sjåfører, slik at flere i husholdningen kan disponere bilen. Det er heller ingen begrensninger på bruk i Europa.

Siden det er en fastprisavtale hos IF, vil kunder ikke få noen bonusopptjening underveis. Frii-kunder kan ta ut forsikringen av prisen hvis de ønsker å ha sin egen avtale i stedet – da kan de trekke 250 kroner av på månedsprisen.

– Hva er egenandelen på forsikringen dere har forhandlet frem?

– Den er på 10.000 kroner.

Ferdig oppsatte biler med flere farger

– Restverdien her er kanskje viktigere her enn for andre leasingavtaler. Betyr det at man bare kan velge mellom grått og svart, eller kan man bestille en knall rosa Mii?

– Kundene får tilbud om en ferdig definert og utstyrt bil, hvor de kan velge mellom et sett farger, blant annet metallic-varianter. Rosa er ikke blant disse fargene, men de mest populære er selvsagt mulig å velge. Så kommer vi også til å være åpne for forslag fra kunder som ønsker andre utstyrsvarianter og eventuelt også andre farger enn de som ligger i pakken.

– Hva er utstyrsnivået?

– Utover standardutstyr inkluderer det blant annet oppvarmede seter foran, lys- og regnsensor og oppvarmet frontrute, sier Ågotnes.

Mii Electric kommer ellers med automatisk klimastyring, feltholderassistent, gjenkjenning av trafikkskilt og LED-lys, for å ta et lite utdrag av de mest spennende delene av utstyrslisten for en småbil som dette.

Som i Volkswagens Up-modeller kan mobilen gjøres til en del av mobilens informasjonssystem med tilkobling og holder på dashbordet. Her kan for eksempel informasjon om kjøreøkonomi vises. Mii har ingen egen stor fargeskjerm, slik en del andre elbiler har.

Ingen startavgift

– Er det ingen form for startavgift eller pris for å bestille en Mii?

– Nei, svarer Ågotnes enkelt.

Hvis jeg skulle vurdert denne hadde jeg fundert litt på hvor strenge dere var ved innlevering. Leasing har jo et litt frynsete rykte fra før. Er dere strengere enn andre, slik at jeg risikerer å møte besparelsen min i døren?

– Her følger vi standard retningslinjer som praktiseres i forbindelse med vanlige leasingavtaler. Eventuelle skader og slitasje utover det som normalt kan forventes dekkes av kunden.

Rettelse kl 11.02, 28. okt: Artikkelen er oppdatert med informasjon om at basismodellen av Seat Mii i Norge er den samme som tilbys av Frii. Det er altså en bil med noen oppgraderinger mot «originalen». Frii-avtalen inneholder altså ikke mer utstyr enn standardversjon av Mii som selges her i Norge. I tillegg lagt til informasjon om forsikringsselskap i avtalen.

annonse

Les også