Tek.no

Nyhet

Langt over 1 av 10 nybiler i mars var en Audi e-tron

Audi er nå Norges største bilmerke.

Audi e-tron troner øverst på salgsstatistikken for tredje måned på rad.
Hanne Hattrem, VG
1 Apr 2020 15:23

Audi fortsetter sin parademarsj i Norge, med e-tron for tredje måned på rad som Norges mest solgte bil, ifølge registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

1.681 nyregistrerte biler i mars plasserer e-tron komfortabelt på toppen, og det er også den soleklart beste måneden for e-tron siden leveransene startet for ganske nøyaktig et år siden.

– Dette er ikke en situasjon eller en tid som kaller på feiring, men jeg vil berømme forhandlerapparatet vårt som i krevende tider er fleksible, løsningsorienterte og hardtarbeidende i oppfølgingen av kundene våre. Vi har fortsatt god tilgang til de mest etterspurte variantene av Audi e-tron på lager i Norge. Forutsigbarhet rundt pris og leveringstid ser vi er attraktivt i usikre tider, sier direktør for Audi i importør Harald A. Møller, Elin Sinervo, til Tek.no.

– Dekker et skrikende behov

Hva er det som gjør e-tron til en så stor suksess? Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening sa nylig til Motor at den nye e-tron 50-modellen «dekker et skrikende behov». Den starter på 499.000 kroner.

– Vi ønsker oss mange flere alternativer med god plass og rekkevidde i prissjiktet 400-500.000, som også har mulighet for å trekke tilhenger. e-tron 50 plasserer seg noe over en halv million, og det oppfattes nok som et attraktivt prisnivå til tross for at det betyr mindre rekkevidde, sa han.

I Motors nylige vintertest oppnådde e-tron 50 259 kilometer rekkevidde, mens storebror e-tron 55 holdt ut i 341 kilometer.

Elin Sinervo er direktør for det største bilmerket i Norge så langt i år, nemlig Audi.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Norges største bilmerke

Mars markerer også en milepæl for Audi i Norge. Det er den første måneden noensinne hvor Audi kan kalle seg Norges største bilmerke. Det gjelder både for mars måned (1.785 biler) og for hele første kvartal 2020 (4.027).

– Det gjør meg stolt å se den innsatsen som legges ned hos forhandlerne våre, både salgs- og servicesiden, samtidig som man er grundige i alle tiltak som bidrar til dugnaden mot spredning av coronaviruset, sier Sinervo.

Det kan dog hende at Audi må se langt etter slike tall i de kommende månedene. Midt i mars varslet Volkswagen-konsernet at de stengte fabrikkene sine midlertidig som følge av coronaviruset. PR-sjef Morten Moum for Audi sier de foreløpig ikke har noen ny informasjon å komme med om følgene av det.

Totalt sett ble det registrert 12.451 nye personbiler i mars, ned nesten 6.000 sammenlignet med samme måned i fjor. Det skyldtes i hovedsak at mars 2019 var måneden Tesla satte sin vanvittige leveringsrekord med Model 3, på over 5.300 biler. I måneden vi akkurat gikk ut av leverte Tesla til sammenligning «bare» 997 Model 3.

Direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken sier coronapandemien foreløpig ikke har fått utslag på nybiltallene.

– Vanligvis er det mellom 2.500 og 3.000 utleveringer per uke. Mye tyder på at det har vært en nedgang i inngåtte kontrakter for mange bilforhandlere, og det er grunn til å tro at antall leveringer de kommende månedene vil falle. Det er for tidlig å forklare svingningene i nybilsalget i mars med coronasituasjonen. Eventuell effekt av det vil vi først se de neste par-tre månedene, sier Solberg Thorsen.

Tesla nådde akkurat ikke 1.000 Model 3 i mars.
Hanne Hattrem, VG

Over 50 prosent elbiler

55,9 prosent av mars-bilene var nullutslippsbiler, og samtlige av disse var elbiler. 26,3 prosent av bilene hadde noen form for hybriddrift, og rundt to av tre av disse var ladbare hybrider. 10 prosent hadde kun dieselmotor, mens 7,7 prosent hadde kun bensinmotor. Dieselandelen er omtrent den samme som i mars i fjor, mens bensinandelen er kraftig ned fra 12,3 prosent i fjor.

Dette var de mest solgte bilene i mars, uansett drivlinje:

Mars 2020Januar-mars
Audi e-tron1.6813.754
Tesla Model 39971.216
Volkswagen Golf6881.959
Hyundai Kona5301.260
Nissan Leaf5181.368
Mitsubishi Outlander4811.179
BMW i3298807
Peugeot 208265429
Renault Zoe2421.037
Toyota Yaris222613
Skoda Citigo216487
Volvo XC60213652
Skoda Octavia210453
Toyota Corolla201625
Toyota C-HR188592
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken--
Noen titalls Porsche-kunder fikk sin Taycan i mars. Her fra da vi rekkeviddetestet bilen fra Oslo til Trondheim.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Har begynt å levere Taycan

Mars bringer også med seg noen nykommere på lista. Peugeot har startet leveransene av sin e-208 og ikke minst har Porsche så smått startet kundeleveringene av sin Taycan. 88 slike ble registrert i løpet av mars.

Ellers har Hyundai fått bra fart i leveransene av sin Kona, og om du hadde lagt sammen leveransene av trillingene Volkswagen e-Up, Seat Mii Electric og Skoda Citigo-e hadde det vært Norges femte mest solgte bil i mars.

Dette var de mest solgte elbilene i mars:

Mars 2020Januar-mars
Audi e-tron1.6843.775
Tesla Model 39971.216
Volkswagen e-Golf6571.943
Nissan Leaf6011.702
Hyundai Kona5201.243
BMW i3297828
Peugeot e-208256409
Renault Zoe2381.031
Volkswagen e-Up227358
Skoda Citigo-e214485
Kia Soul193777
Hyundai Ioniq171637
MG ZS EV170255
Mercedes-Benz EQC168280
Kia e-Niro139378
Kilde: elbilstatistikk. noTallene inkluderer bruktimport. -
annonse

Les også