Til hovedinnhold

Opel stanser salget av Ampera-e

Opel Norge har meddelt at de ikke vil skrive flere kontrakter på elbilen Ampera-e foreløpig.

– Vi anbefaler våre forhandlere i Norge om ikke å skrive flere kontrakter på Ampera-e på nåværende tidspunkt, men heller sette de som måtte ønske det på en venteliste. For de som eventuelt bestiller bil nå, snakker vi om levering tidligst i 2019, sier Opel Norges informasjonssjef Stein Pettersen til Tek.no.

Han sier de føler det er ryddigere overfor kundene å gå over til en reservasjonsliste, ettersom de ikke lenger er i stand til å love noe konkret leveringstidspunkt i 2019, men understreker at det ikke er snakk om noe endelig salgsstopp.

Opel har rett og slett ikke maktet å produsere nok biler til møte etterspørselen.

Ingen flere kontrakter

Opel Ampera-e var den første elbilen i «normal» prisklasse med ordentlig god rekkevidde, som skulle konkurrere med Tesla Model 3. Opels elbil kunne blant annet skryte av 383 kilometer rekkevidde etter den relativt realistiske EPA-standarden.

I mai i år leverte Opel de første eksemplarene av Ampera-e til norske kunder, og slo med det Teslas nye folkemodell Model 3 med god margin, men nå er det altså foreløpig slutt.

– Hvor mange biler har dere i bestilling på nåværende tidspunkt?

– Det vi har sagt er at vi hadde rundt 4000 kontrakter signert da vi begynte å levere bilene, og siden har vi levert i underkant av 1000 biler. I tillegg har det selvfølgelig kommet til en del kontrakter siden den tid, sier Pettersen.

– Alle bilene har gått til Norge

For kunder som allerede har en Ampera-e i bestilling skjer det ingen endringer. De vil fortsatt bli kontaktet av forhandler så fort bilen deres har fått en konkret leveringsdato.

Situasjonen gjelder heller ikke bare Norge. Også i hjemlandet Tyskland er det slutt, og også der begrunnes stansen med usikkerhet rundt videre levering av bilen.

– Til og med et stykke inn i august gikk alle bilene som ble produsert rett til Norge. Det er kun levert et fåtall i de tre andre landene som har åpnet for Ampera-e, altså Sveits, Nederland og Tyskland.

Utsolgt i Europa, hundrevis av biler på lager i USA

Forskjellen fra Chevrolet Bolt, som modellen er kalt i USA, er tilsynelatende enorm. Der skal Chevrolet-forhandlere ha blitt sittende med en overflod av biler på lager, og eier General Motors gikk i juli til det skritt å forlenge sommerstansen på fabrikken i Michigan for å få ned antall usolgte biler.

Det er også et bilde Pettersen ønsker å nyansere.

– I august ble det åpnet for salg av Bolt i alle delstatene, og om du ser på salgsstatistikkene vil du se at det leveres et anseelig antall Bolt i måneden nå. Det påvirker selvfølgelig også tilgjengeligheten for oss her i Norge, men vi håper å få fatt på flere biler i 2018 og 2019, sier han.

Enkelte forhandlere har for øvrig prøvd å importere Bolt fra USA for videresalg i Norge, men ettersom de benytter ulike kontakter for hurtiglading er dette ikke helt uproblematisk.

Tar man en titt på Finn.no ligger det også ytterst få Ampera-e-biler tilgjengelig der, så det kan kanskje tyde på at kundene foreløpig har vært fornøyd.

Les også
Den største utfordreren til Tesla Model 3 sliter med batteriproblem
Les også
Chevrolet Bolt slo Tesla Model S i rekkeviddetest
annonse