Youtube får lengre reklame
Google har kunngjort at de vil endre måten reklame skal vises på strømmetjenesten YouTube. Før året er omme vil reklamepausene bli dobbelt så lange for mange brukere.
Lengre, men færre
Dobbelt så lange reklameavbrekk høres ikke spesielt artig ut, men Google sier endringen skal være tilsynelatende god for både de som ser videoer og de som annonserer på plattformen.
Ved å øke hver reklamepause kan nemlig Youtube bryte inn i innholdet du ser på færre ganger enn i dag.
Fra fire til to reklameavbrudd
Typisk får du i dag opp en såkalt «pre roll» før du engang har begynt å se videoen. Innen videoen er ferdig avspilt kan du så bli avbrutt av mer reklame ved inntil tre anledninger.
Den nye reklamemodellen vil redusere antall avbrudd med inntil 40 prosent. Det sier i alle fall selskapets produktutvikler, Khushbu Rathi. Han viser til undersøkelser som avslører at Youtube-seere er mer følsomme for stadige og korte avbrekk enn for færre avbrudd som varer lenger.
Selskapets foreløpige tester viser at lenger reklamepauser med færre avbrudd er riktig vei å gå. Videoklipp hvor den nye reklamemodellen er tatt i bruk viser nemlig at færre brukere hopper av underveis. Heldigvis ser det ikke ut til at Youtube vil ta fra oss muligheten til å hoppe over reklamen før videoene starter «om de ikke passer for deg».
Dersom du ikke orker reklamen kan du selvsagt også abonnere på YouTube Premium, hvor du i tillegg til reklamefrie videoer får strømme så mye musikk du vil samt se enkelte originale filmer.
Om du sitter på en stasjonær eller bærbar datamaskin vil endringen rulles ut i de neste ukene. Mobile brukere, og deg som ser på via en Smart-TV, må leve med stadige reklameavbrudd et stykke inn i 2019.
Svaret på det vi kanskje ikke vil vite:
Så mange timer har du brukt på Youtube »
(Kilde:
Digital Trends
)
Les også
Nå forsvinner «boksene» fra Youtube
Les også
YouTube tester ut gratisfilmer
Les også
Dette spør vi mest om på YouTube
Les også
En ny knapp har dukket opp på Youtube-avspilleren
Les også
Nå er YouTubes Spotify-konkurrent lansert i Norge