Tek.no

Nyhet

Tesla øker ladefarten på sin billigste Model 3

Teslas Model 3 Standard Range Plus får økt maksimal ladefart betydelig med en programvareoppdatering.
David Zalubowski /TT/NTB scanpix
Stein Jarle Olsen
29 Nov 2019 10:11

Tesla har dyttet ut en programvareoppdatering (2019.40.1.1) som øker maksimal ladefart på Model 3 Standard Range Plus fra 120 til 170 kilowatt, skriver Electrek.

Oppdateringen øker også makseffekten for Mid-Range-modellen fra 120 til 200 kilowatt, men denne har Tesla aldri solgt i Norge og den ble også fjernet fra utvalget i USA tidligere i år. Standard Range-modellen er heller ikke tilgjengelig i Norge.

Forkorter ladetiden betydelig

Teslas Supercharger v2, som foreløpig er de vi har her til lands, kan levere 150 kilowatt på det meste. Versjon tre, som Tesla har rullet ut noen få av i USA, skal kunne levere inntil 250 kilowatt, men det er kun Model 3 Long Range og Performance som kan ta imot denne effekten. Model S og Model X med største batteripakke er begrenset til 200 kilowatt.

Reddit-brukeren mishengda har brukt typiske ladekurver for Model 3 med forhøyet effekt til å regne ut at en Model 3 SR+ vil kunne kutte ladetiden fra 20 til 80 prosent med rundt 14 minutter.

Samtidig med lanseringen av Supercharger V3 tidligere i år, kom også Tesla med en oppdatering som introduserte såkalt «On-Route Battery Warmup». Denne funksjonen forberederer automatisk bilen for lading om man legger inn en Supercharger-stasjon i navigasjonen ved å varme opp batteriet til optimal temperatur, og er i praksis nødvendig for å få de høyeste ladeeffektene.

Også Porsche har en slik funksjon i sin Taycan, som er den bilen som foreløpig kan lade raskest - med 270 kilowatt.

Ladetiden går ned betydelig med forvarming av batteriet før hurtiglading, en funksjon Tesla introduserte tidligere i år.
Tesla
Audis rimeligere e-tron-versjon er begrenset til 120 kilowatt hurtiglading.
Audi

På topp

Model 3 SR+ blir likevel den bilen i sin klasse som kan lade soleklart raskest. Kia e-Niro klarer ikke mer enn cirka 80 kilowatt, mens Audis e-tron 50 stopper på 120 kilowatt.

Kommende Volvo XC40 vil på sin side takle 150 kilowatt, og det samme gjelder søstermodellen Polestar 2. Fords Mustang Mach-E vil klare 115 kilowatt med det minste batteriet og 150 kilowatt med det største.

De fleste hurtigladerne i Norge tilbyr foreløpig kun 50 kilowatt, men operatørene har begynt arbeidet med å installere raskere ladere. Fortum tilbyr for eksempel 225 kilowatt på det meste. De raskeste laderne er det foreløpig Ionity-nettverket som tilbyr. De bygger kun 350 kilowatt-kapable ladere.

annonse

Les også