Tek.no

Nyhet

Toyota: – Hybrid er det mest passende for folk flest

Og dette er grunnen til at de har ventet så lenge med rene elbiler.

Toyotas leder for verdikjeden i Europa, Pascal Ruch, har begrenset tro på rene elbiler foreløpig. Her sammen med Lexus konseptbil LF-30 (t.v.) og den kommende elbilen UX300e.

Mer
Stein Jarle Olsen, Tek.no
22 Jan 2020 08:24Først publisert 18 Jan 2020 06:00
annonse

Amsterdam / Tek.no: Toyota har vært tilbakeholdne med elbiler, men de liker likevel å kalle seg for lederne av elektrifisering. Argumentasjonen deres er at 52 prosent av bilene de selger i Europa er hybridbiler og at andelen er hele 63 prosent i Vest-Europa.

For underbruket Lexus er andelen voldsomme 96 prosent, men Lexus dypper likevel tærne i elbildammen med kommende UX300e, som skal være på markedet senere i år.

På Toyotas «Kenshiki Forum»-arrangement i Amsterdam fikk vi og Motor.no anledning til å ta en prat med leder for verdikjeden i Toyota Europa, Pascal Ruch.

– Norge kan ikke brukes som eksempel

– Hvorfor har det tatt så lang tid for Toyota å komme på markedet med elbiler?

annonse

– Grunnen er veldig enkel – 60 prosent av bilene vi selger i Vest-Europa er hybrider. Vår visjon har alltid vært å utvikle teknologien som folk trenger og som er mest mulig passende for deres behov. For noen kunder kan kanskje helelektrisk være svaret, for andre er det plugin-hybrid. For noen er det vanlige hybrider og for andre igjen brenselcelle. Jeg tror ikke du er i et marked som kan brukes som et eksempel, for å være ærlig, sier Ruch, som også er europasjef for Lexus.

Lexus UX300e blir den første elbilen fra Toyota-konsernet. Den er basert på hybriden UX250, og altså ikke bygget på noen dedikert elbilplattform.

Mer
Stein Jarle Olsen, Tek.no

– Vil du si at dere er konservative i tilnærmingen til elbiler?

– Nei. Jeg vil si at vi bare har vært løsningsorienterte. Vi er pragmatiske – la oss gi de europeiske kundene den beste løsningen i dag – i alle fall i de markedene der CO₂-utslipp spiller en rolle. Hybrid er, hvis du ser på pristilgjengelighet, daglig bruk og råvarer, det mest passende for folk flest.

En ny B-SUV basert på den såkalte TNGA-plattformen (Toyota New Global Architecture) er på trappene.

Mer
Stein Jarle Olsen, Tek.no

– Det er noen unntak – landet ditt er ett, men vi kan ikke utvikle bare for et enkelt land. Det må være bærekraftig. Det må gi mening uten store subsidier. Det må fungere. Det er riktig at den første Priusen kanskje ikke var superlønnsom, men fra andre generasjon var den bærekraftig og ga mening for oss også prismessig. Vi kunne posisjonere bilen på en måte som gjorde at den, subsidier eller ingen subsidier, var et godt valg for kunden, sier Ruch.

Avhengig av incentiver

Han drar frem prisen på Lexus UX300e i Norge, som ligger på like over 400.000 kroner i Premium-versjonen Lexus forventer å selge flest av.

annonse

– Uten incentivene ville den vært ...

Ruch sukker.

– ... for noen kunder ville den nok vært litt i dyreste laget. På generelt nivå er det slik for elbiler, for å være ærlig. Vi må finne balansen.

Grunnen til at Toyota ikke stresser med elbiler er også den rake motsetningen av grunnen til at det for eksempel spekuleres i at Kia utsatte leveransene av elbilene sine med vilje i fjor.

– For noen aktører i bransjen er det fullstendig nødvendig med elbiler fordi uten dem ville det fått store konsekvenser med de nye EU-reglene. Vi er allerede under den neste terskelverdien. Vi utvikler ikke elbiler fordi vi må gjøre det for å unngå bøter, men fordi vi tror kundene vil ha det. Det er en fundamentalt annen tilnærming, og kanskje det viktigste av alt. Vi utvikler teknologi for å møte kundebehov, sier Ruch.

Nye Rav4 plugin-hybrid kommer på markedet senere i år, med 65 kilometer elektrisk WLTP-rekkevidde og CO₂-utslipp på 29 gram/kilometer. Det gir null i engangsavgift i Norge.

Mer
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Har varslet elbiler

Grovt forklart: De nye EU-reglene strammer inn kravet til såkalt flåteutslipp fra en produsent til i snitt 95 gram CO₂ per kilometer, og trådte i kraft 1. januar.

For hvert gram over denne terskelverdien er bøtene stive: 95 euro per solgte bil per gram. Hvis en produsent har et flåteutslipp for nye biler på 120 gram må de dermed ut med 95 euro ganger 25 gram, altså 2.375 euro (cirka 23.500 kroner) per bil de selger i bøter til EU.

Nullutslippsbiler teller dessuten dobbelt når gjennomsnittsutslippet skal regnes ut i 2020, og reglene er for eksempel grunnen til at Tesla har solgt utslippskvoter for milliarder til Fiat Chrysler.

Toyota har sluppet denne skissen av elbiler de ser for seg å lansere de neste årene.

Mer
Toyota

Toyota har på sin side varslet at det kommer et utvalg elbiler fremover. Frem til 2025 har de erklært at det skal komme totalt 40 nye eller oppdaterte elektrifiserte biler, og at minst 10 av dem skal være nullutslippsbiler.

Samtidig erklærte selskapets USA-sjef Jack Hollis overfor Electrek nylig at det «ikke er noen» etterspørsel etter rene elbiler, og at selskapets fokus er effektivitet og hybrider. I disse dager lanserer de også en ny versjon av hydrogenbilen Mirai, som de håper å selge 30.000 i året av fra og med 2021.

Jobber med solid state-batterier

Toyota har varslet at de jobber med faststoffbatterier, og sier for eksempel at de ser for seg å bruke det i Lexus-konseptbilen LF-30.

Mer
Stein Jarle Olsen, Tek.no

– Hvilken rekkevidde er nødvendig i elbiler, slik du ser det?

– Det er ikke ett enkelt svar på det, men det avhenger av hvilke behov du har. Du må finne balansen mellom pris, vekt og innpakning. I teorien kunne du gitt enhver elbil 600, 700 eller 800 kilometer rekkevidde, men da ville du fått enorme batterier, høy vekt og hva er vitsen? For UX var avgjørelsen 300 kilometer WLTP, og det var basert på våre studier ukentlig ladebehov for de fleste kundene. Vi kunne ha lagt til mer, men det ville gjort vekten høyere og bilen dyrere.

– Hvis du i morgen bygger en svær bil som har lange avstander som hovedprioritet ville du kanskje reflektert annerledes, men dette er et eksempel hvor andre teknologier – som brenselcelle – kan være interessant, sier Kuch.

Toyota har tidligere sagt at de vil vise frem en elbil med faststoffbatterier (solid state), altså batterier uten en flytende elektrolytt, under OL i Tokyo senere i år. Disse skal blant annet ha bedre kapasitet, være billigere å produsere og være tryggere i bruk enn dagens litiumbatterier.

Kuch sier han tror faststoffbatterier vil være en av løsningene som kan være aktuelle for å bringe elbilene til neste nivå.

– På ett eller annet tidspunkt må vi også tenke på ressurser og råvarer. Det er alltid interessant å ekstrapolere, se på planene til hver produsent og spørre seg: «Hvor skal alt dette litiumet komme fra?» Men på kort sikt – frem til 2025 – tror jeg litium-ionbatterier kan møte våre forventninger til volum for elbiler, sier Kuch.

Tror på 70 prosent hybrider i 2025

Disse forventningene er tilsynelatende ikke enorme. Toyota opererer med en antagelse om at 70 prosent av bilsalget i 2025 vil være vanlige hybrider (som Toyota liker å kalle selvladende hybrider), 10 prosent ladbare hybrider, 10 prosent nullutslippsbiler og 10 prosent biler med konvensjonelle drivlinjer.

Enn så lenge har de tilsynelatende mer enn nok med å tilfredsstille etterspørselen etter hybridbilene de tilbyr. Tilgangen på batterier gjør at etterspørselen allerede er større enn hva Toyota klarer å produsere, fikk vi opplyst i Amsterdam.

Toyota har varslet en elektrisk C-HR for Kina.

Toyota

For øvrig har Toyota allerede varslet en elbil, nærmere bestemt en elektrisk versjon av CH-R. Denne er imidlertid forbeholdt Kina. På spørsmål fra Tek.no svarer Toyotas Europa-sjef Matthew Harrison at grunnen for det er ganske enkel:

– Vi så faktisk på muligheten for å lansere den også her, men det krevde så mye arbeid for å få den godkjent etter europeiske regler at vi la det bort. Det ville vært en veldig enkel løsning, sier Harrison.

annonse

Les også