Tek.no

Nyhet

Kia åpner for nye bestillinger på e-Niro

Leveringstid: Tre-fire måneder.

Stein Jarle Olsen, Tek.no
24 Juni 2020 14:21

– Etter forholdsvis dårlig tilgang på e-Niro i 2019 er det gledelig at vi nå kan levere ut biler i høyere takt, sier Kia-direktør Irene Solstad i Bertel O. Steen.

Hun varsler at de nå åpner opp også for kontraktssignering for dem som ikke sto på reservasjonslisten, med estimert leveringstid på mellom tre og fire måneder.

Hadde 6.200 på liste

I hele 2019 ble det registrert 719 nye Kia e-Niro i Norge, så langt i år er tallet 409, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Kia varslet som kjent full stopp i leveransene av elbiler på sensommeren i fjor, noe som fikk en del til å spekulere i at de ønsket å forskyve så mye som mulig over i 2020 for å få uttelling på EUs nye regler for flåteutslipp, hvor bøtene kan bli enorme om produsentene overskrider grensen på 95 gram per kilometer i snitt for bilflåten.

Kia hadde opprinnelig 6.200 på reservasjonsliste for e-Niro før de så seg nødt til å stenge for nye reservasjoner. Om vi legger sammen leveransene i år og i fjor er det ikke vanskelig å regne seg frem til at rundt fire av fem av disse har trukket seg.

Stein Jarle Olsen, Tek.no

455 kilometer rekkevidde

Bilen leveres i to utstyrsnivåer kalt Active og Exclusive, med en pris på henholdsvis 379.900 og 409.900 kroner. Begge er solid utstyrt, men Exclusive-modellen legger blant annet til LED-hovedlys, elektrisk justerbart førersete, oppvarmede bakseter, parkeringssensorer foran, større infotainmentskjerm og forbedret høyttalersystem fra JBL.

e-Niro har et batteri på 64 kilowattimer og en WLTP-rekkevidde på 455 kilometer - noe bak konsernsøster Hyundai Kona, som etter et dekkbytte nylig økte WLTP-rekkevidden til 484 kilometer.

Motoren er på 150 kilowatt (204 hestekrefter), med 395 Nm maksimalt dreiemoment. En naturlig sammenlikning blir sannsynligvis Volkswagens kommende ID.3, hvor e-Niro Exclusive er priset omtrent som «mellomutgaven» ID.3 1st Plus.

Mer bagasjeplass

e-Niro har større batteri enn ID.3 (58 kWh netto) og er også en noe større bil. Den vinner også rekkeviddekampen med 455 kilometer mot 420 kilometer, og ikke minst har den større bagasjeplass med 451 mot 385 liter.

ID.3 blir nok på sin side en noe mer tilkoblet bil, blant annet med støtte for trådløse programvareoppdateringer «over the air». Den har også mulighet for enkelte ting e-Niro ikke har, som headup-display.

Her er en sammenlikning med ID.3 og et par andre av de mest aktuelle konkurrentene:

annonse