Til hovedinnhold

Testet Model 3 på vinterføre

Mye raskere med firehjulstrekk enn bare bak.

– Så hvordan er den på vinterføre, da?

I vinterlandet Norge er det et forslitt spørsmål. Du kan antakeligvis glemme å dra hjem en ny bil til oppkjørselen uten at minst én av naboene drar frem klassikeren.

Har du ikke hatt bilen så lenge er det heldigvis alltids noen som har vintertestet den på Youtube, men sjelden slik som dette; dekktestgjengen i Tyre Reviews har testet forhjulstrekk, bakhjulstrekk og firehjulstrekk på den samme Tesla Model 3-en - og firehjulstrekk tok seg tilsynelatende vesentlig bedre frem, med mye raskere rundetid enn i tohjulsdriftmodus.

Testen ble gjort på helårsdekk på på snødekket bane. Bilen ble kjørt i mer eller mindre permanent sladd rundt banen. Teslas Model 3 i Performance-utgave har mulighet til å stille hvor kreftene skal leveres, og justeringene gjøres ti prosent om gangen - inntil 100 prosent foran eller bak, eller andre fordelinger - som 50 prosent.

Fem sekunder raskere med 4x4

Tidene som ble satt med bilen rundt banen var 101,3 sekunder med forhjulstrekk. Øvelsen er aller mest teoretisk, all den stund det ikke finnes en rent forhjulsdrevet Tesla uansett. Men med så ren som mulig bakhjulsdrift klarte Model 3-en en banerunde på 99,1 sekunder. Med trekk på alle fire aktivert gikk tiden ned til 94 sekunder.

Helt rene ble visstnok ikke disse 100-prosent-innstillingene, siden bilen dro på alle fire ved skarpt pådrag i rette strekninger. Så dette er etter alt å dømme differansen mellom tohjulstrekk og firehjulstrekk i svinger og med spinn på hjulene - de gangene bilen gikk rett frem akselererte den med alle fire. Dermed ville en tohjulsdrevet Model 3 uansett tapt enda noe tid på vei ut av svingene.

Skal man sammenlikne med tohjuldrevne og firehjulsdrevne vanlige Model 3-er er det også ulikheter på enkelte andre områder siden dual motor-variantene faktisk har to motorer med det det innebærer av bilvekt og arbeidsfordeling, mens standardutgaven bare har én.

Tidene kunne potensielt blitt annerledes om bilen ble kjørt med rene vinterdekk i stedet for helårsdekkene som ble brukt i testen.

Vintertesting på bane

Selv om rundetider og små prosentandeler kan virke fjernt fra en vanlig norsk riksvei er det en vanlig måte å vinterteste både biler og dekk på. Flere bilmerker og dekkmerker bruker testbaner i Norden, og årlig kan vi se det som mer eller mindre er kortesjer av kamuflerte biler på veien for vintertesting - være seg i trafikken med andre biler, eller for mer kontrollert og repeterbar testing som på slike snødekkede baner.

Det er spesielt en tilfryst innsjø i Arjeplog som har blitt brukt til vintertesting i flere titalls år, men den har fått konkurranse fra en rekke testbaner i Sverige og Finland, deriblant også en innendørs vinterbane som skal gi helt sammenliknbare forhold fra runde til runde og muligheter for vintertesting året rundt.

annonse