Spotify-brukerne har kastet seg over de personlige spillelistene
«Discover Weekly»-funksjonen har blitt en stor suksess for strømmegiganten, også i Norge.
Spotify
Spotifys tjeneste for musikkanbefaling, kalt
Discover Weekly
, har blitt en skikkelig suksess, forteller selskapet selv i en
pressemelding
. Tjenesten lager ukentlige, personlige spillelister, basert på dine musikkvaner.
Ifølge strømmetjenesten har over 40 millioner brukere lyttet til Discover Weekly-spillelistene siden oppstart, og nesten fem milliarder anbefalte låter er blitt strømmet siden juni i fjor.
Spotify
Av annen statistikk kan Spotify opplyse om at over halvparten av de som bruker Discover Weekly strømmer minimum 10 låter per uke, og at funksjonen er mest populær i aldersgruppen 25-34 år.
– Gunstig for artistene
De personlige spillelistene har tilsynelatende vært god butikk for artistene selv. Ifølge Spotify har over 8000 artister visstnok fått over 50 prosent av lytterne sine via Discovery Weekly siden oppstarten.
Når det gjelder norske artister er det blant andre Chris Holsten, Michael Aasen, og Erik & Kriss som har blitt anbefalt mest til norske Discover Weekly-brukere.
Blant utenlandske artister som har blitt anbefalt hyppigst til de norske brukerne av de personlige spillelistene er amerikanske
ZHU
og svenske
Andreas Moe
og
Seinabo Sey
. Musikksjangerne som har blitt strømmet hyppigst er pop, indieelektronika og indiepop.
Nå har det kommet en ny dings som lar deg strømme Spotify på farten uten mobiltelefon:
Pebble Core er nå lagt ut på Kickstarter »
(Kilde: Pressemelding)
Les også
Nå får Spotify mer målrettet reklame
Les også
Spotify endrer prisene
Les også
Spotify sier de trenger noe mer enn musikk - satser på videoinnhold
Les også
Spotify gjør «Discovery Weekly» enda bedre
Les også
Nå serverer Spotify deg «personlige» spillelister hver uke