Tek.no

Nyhet

Datatilsynet har nå pålagt stans for alle de tre barneklokke-aktørene

Ikke fornøyd med kontrollen over dataene.

Forbrukerrådet
22 Des 2017 09:23

Datatilsynet har sendt ut pålegg til både GPSforbarn og Pepcall om å stanse behandlingen av data fra sine klokker.

Dermed er alle de tre store barneklokke-aktørene gitt forbud mot å fortsette slik de gjør i dag – hvor også Gator mottok tilsvarende pålegg for kort tid siden.

Også Forbrukerrådet har allerede uttrykt sin misnøye rundt hvordan disse produktene håndterer sikkerhet og personopplysninger.

Aktørene har kun noen få uker på seg til å rette opp i Datatilsynets punkter. Gator må ha utbedret feilene allerede 29. desember, mens GPSforbarn og Pepcall har fått den 15. januar som frist.

Imøtekommer de ikke kravene vil de altså bli nektet å behandle dataene klokkene bruker og sender.

Krever mer kontroll

Bjørn Erik Thon i Datatilsynet Bilde: regjerningen.no/Åsa Mikkelsen

– Det handler om at aktørene i generelle trekk må få kontroll over dataene i sine egne økosystemer. Rett og slett få bedre kontroll over hvor alle dataene er til en hver tid, forklarer Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynet.

Dersom aktørene ikke klarer å gjøre nødvendige endringer, for å tilfredsstille kravene fra Datatilsynet innen tidsfristen, vil barneklokkene i praksis bli ubrukelige.

– Vi har ikke myndighet til å stanse salg av produkter. Men vi kan sette en stopper for bruk av data dersom det gjøres overtramp mot lovverket. Altså vil ikke produktene kunne sende eller motta data, avslutter Thon.

Forbrukerrådet: – Forventer at klokkene tas ut av salg

Randi Flesland i Forbrukerrådet. Bilde: Forbrukerrådet

Er du en av flere som vurderer en barneklokke under juletreet, kan du altså i verste fall bli sittende igjen med et produkt du ikke får brukt. Forbrukerrådets er tydelig på hva som bør skje frem til det foreligger en avklaring.

– Vi forventer at klokkene tas ut av salg til sakene er avgjort. Det er ikke utenkelig at klokkene vil slutte å fungere som følge av tilsynets vedtak, poengterer Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.

– Datatilsynets arbeid i denne saken er et viktig signal om at produsenter og butikker må ta personvern og datasikkerhet på alvor, avslutter Flesland.

Er i gang med utbedringer

Thomas Mathiesen i GPSforbarn. Bilde: Pau S. Thürmer

GPSforbarn er en av aktørene som har mottatt pålegget fra Datatilsynet, og sier i en epost at de allerede er i gang med å utbedre svakhetene.

– Vi har vært i dialog med Datatilsynet, og har påbegynt endringer hvor personopplysningene ligger lagret. Flyttingen av servere fra Tyskland til Norge er klar rett over nyåret. Dessuten vil den eksterne sikkerhetssjekken være klar den første uken i januar. forklarer Thomas Mathisen i GPSforbarn.

– Samtidig vil vår app få en personvernerklæring i løpet av julen 2017, avslutter Mathisen.

Jobber med vurderinger og informasjon

Også Pepcall er i gang med å imøtekomme kravene til Datatilsynet. I en e-post til Tek.no skriver Sten Kirkbak, informasjonsansvarlig hos Pepcall, at kundene deres ikke bør være bekymret for sikkerheten:

– Det som er viktig å forstå for brukerne av Xplora, er at det på alle mulige måter er trygt å bruke klokken. Det er slått fast etter grundige undersøkelser gjennomført av selskapet TUV IT, skriver Kirkbak.

Videre skriver han at Datatilsynet skal være enige i dette, og at de allerede har gjort mye arbeid som de skal ha fått ros av Datatilsynet for.

– Vi arbeider med å gi all den dokumentasjonen som Datatilsynet ønsker seg innen fristen, avslutter Kirkbak.

Også Gator har fått pålegg av Datatilsynet:
Her kan du lese det du trenger å vite om saken »

Les også
To av disse barneklokkene forblir i salg, men én trekkes fra butikkhyllene
Les også
Forbrukerrådet mildner kritikken mot Gator- og Xplora-produktene
Les også
Datatilsynet forbyr en av de største barneklokke-aktørene å fortsette salget i Norge
Les også
– Disse klokkene hører ikke hjemme i butikkhyllene, og enda mindre under juletreet
Les også
Tyskland forbyr enkelte smartklokker for barn – i Norge møter produktene sterk kritikk fra Forbrukerrådet
annonse

Les også