Mener One Call lurer kundene
Telenor støtter Chess sin klage til Forbrukerombudet.
Telenor sendte i dag morges ut en pressemelding der One Call beskyldes for å drive bevisst feilinformasjon til selskapets kunder.
Telenor mener One Call er direkte skadelig for innovasjonen i markedet ved å hevde at 4G er like bra som 3G, og støtter dermed Chess, som klaget One Call inn for Forbrukerombudet i går.
Mens konkurrentene Netcom og Telenor tilbyr 4G til sine kunder, tilbyr One Call nemlig
bare 3G. Samtidig påstår de at deres produkt er "like bra - bare billig". Dette faller konkurrentene tungt for brystet.
- Det er ikke noe galt i å tilby enkle og gode mobiltjenester, men å påstå at de er like gode som tjenester som inkluderer 4G, HD-tale og tilleggstjenester som for eksempel lagring av bilder i skyen er rett og slett villedende, sier Bjørn Ivar Moen, leder av Mobil i Telenor Norge.
Les mer: Full krangel om surfehastigheter
Rammer investeringsviljen
Moen mener One Calls retorikk kan skade teleselskapenes vilje til å investere i innovasjon.
– Bare i fjor var ble det kjøpt 610.000 4G-enheter blant Telenors kunder, og vi nærmer oss raskt én million 4G-telefoner og nettbrett som er koblet opp mot vårt nett. Vi investerer milliardbeløp hvert eneste år for å kunne tilby best dekning og kapasitet til våre kunder. At forbrukermyndighetene ser gjennom fingrene på det villedende budskapet til One Call, er i beste fall merkelig, mener Moen.
Forbrukerombudet sammenligner på sin side hva som loves og hva som leveres når Telenor og Teliasonera selger 4G-hastigheter til forbrukerne.
I midten av januar ble operatørene bedt om å svare på spørsmål fra ombudet, som ville vite om reklamen kan være villedende.
– Markedsføringen gir forbrukerne et klart inntrykk av at 4G gir en betydelig hastighetsøkning, uten at det opplyses om at hastigheten blant annet kan variere ut fra hvilket abonnement man har. Vi stiller spørsmål ved hvorvidt en slik type markedsføring er villedende, sa forbrukerombud Gry Nergård til vårt søsternettsted Inside Telecom for en drøy måned siden.
- Vår 3G er raskere enn Telenors 4G
One Call-sjef Øistein Eriksen mener selskapets praksis med ikke å begrense datafarta på mobilabonnementene, i realiteten betyr at kundene får en fart som nærmest overgår 4G-hastigheten som tilbys av Telenor – selv om One Call altså bare tilbyr 3G.
– I realiteten struper Telenor nesten alle sine kunder på hastigheter under eksisterende 3G-nivåer, sa Eriksen til Inside Telecom i januar.
Telenor klaget OneCall inn for Næringslivets konkurranseutvalg i 2013, og fikk fullt medhold. Forbrukerombud Gry Nergård vil imidlertid ikke forskuttere noe vedtak. Ifølge Nergård vil Forbrukerombudet bruke tid på å sette seg inn i sakene og ta en beslutning.