Til hovedinnhold

Hver femte Audi e-tron globalt gikk til Norge i fjor

Audis e-tron er en betydelig større suksess i Norge enn i de fleste andre markeder. Her e-tron S i Sportback-versjon.

Audi leverte 47.324 Audi e-tron i fjor, ifølge en pressemelding fra selskapet. For Norge var tallet 9.184 - altså ble snaut hver femte e-tron som ble solgt globalt i fjor registrert i Norge.

Norge står faktisk for et større antall e-tron enn hele USA gjør - der ble det solgt 7202 e-tron i fjor, inkludert Sportback-versjonen. Audi selger riktignok ikke den rimeligere e-tron 50-varianten i USA.

Coronaviruset ga nedgang

Andelen globalt var likevel omtrent den samme som i 2019. Da ble det registrert 5377 e-tron i Norge, mot drøye 26.000 på verdensbasis.

– Audi e-tron er den globale toppselgeren blant elbiler fra tyske premiumprodusenter. I Norge er den til og med den bestselgende av alle modeller. I Tyskland var Audi e-tron (inkludert e-tron Sportback) i stand til å mer enn doble salgsvolumet i det siste kvartalet sammenliknet med samme kvartal i fjor, skriver Audi i pressemeldingen.

Totalt sett opplevde Audi en nedgang i salget på 8,3 prosent i fjor, noe de hovedsaklig mener skyldes coronaviruset. I Europa var nedgangen på nesten 20 prosent.

Taycan er en mer global modell

Konsernsøster Porsche melder på sin side om en nedgang globalt på rundt 3 prosent. De leverte totalt 20.015 Taycan-biler i fjor, hvorav 1221 var i Norge - altså gikk litt færre enn hver 16. Taycan til Norge.

Taycan bidro likevel til en tredobling av salget for den norske Porsche-importøren. De gikk fra 585 biler i 2019 til 1718 biler i 2020, hvorav hele økningen i praksis kan tilskrives Porsches elbil.

Porsche skulle opprinnelig også ha lansert «Cross Turismo»-versjonen av Taycan i fjor, men den ble i sommer flyttet til tidlig 2021. I tillegg er det bekreftet at det vil komme en elektrisk versjon av Porsche Macan, men den skal etter planene ikke komme i salg før i 2022.

Porsche Taycan ga tripling for den norske Porsche-importøren i 2020.

56.500 ID.3

Og tross barnesykdommer, duggproblemer og mye kritikk: Volkswagen hevder de traff «midt i blinken» med sin ID.3, og skryter av 68.800 bestillinger av bilen i løpet av 2020.

Av disse ble rundt 56.500 levert til kunder før utgangen av året. I tillegg kom 41.300 e-Golf, som sammen gjorde at Volkswagen økte elbilleveransene sine med 158 prosent i fjor - fra 45.000 til 134.000. Totalt utgjorde elbiler og pluginhybrider 12,4 prosent av Volkswagens leveranser.

– Vi traff virkelig midt i blinken med ID.3. Selv om den bare ble introdusert i andre halvdel av året, lå den på topp på salgsstatistikkene i mange land nesten med en gang, sier Klaus Zellmer, Volkswagens styremedlem med ansvar for salg av passasjerbiler, i en pressemelding.

Volkswagen ID.3.

Volkswagen hevder også at ID.3 var den «oftest leverte» elbilen i Finland, Slovenia og Norge i desember, selv om den altså ble slått på registreringslistene av Tesla Model 3 her i Norge.

Totalt ble det registrert 7756 ID.3 i Norge før utgangen av 2020, altså snaut én av sju på verdensbasis. Også Volkswagen rapporterer imidlertid om nedgang globalt på rundt 15 prosent i fjor.

Les også
Volkswagens midlertidige ID. 3-løsning: Skru av A/C
annonse