Slik fungerer Passbook i Norge
Utviklere er allerede i gang med å tilpasse norske billettsystemer til iPhone.
Onsdag 19. september rullet Apple ut den store, årlige oppdateringen av operativsystemet i iPhone, iPad og iPod Touch, iOS 6.
Det har vært knyttet usikkerhet til om to av de store nyhetene, de nye kartene med gratis bilnavigasjon og det digitale billettsystemet «Passbook» vil fungere i Norge, men det vil det gjøre.
Klar for «Passbook»
Martin Berg er prosjektleder for mobilutvikling hos Dialog eXe, som leverer billettsystemer til over 200 kinoer, kulturhus, konsertscener og festivaler i Norge.
– Vi har en ny oppdatering av appen «eBillett» inne til godkjenning hos Apple med støtte for «Passbook». Appen lar kunder kjøpe billetter på telefonen sin, og bruke telefonen som billett, skriver Berg i en e-post til Side3.
Det skal fungere slik at brukeren lagrer billettene sine fra appen direkte til sin «Passbook».
– Der forestillingene skjer på fast lokasjon, som i en kino eller et kulturhus, lagres også geolokasjonen, slik at billetten dukker opp på låstskjermen når man er i nærheten, opplyser Berg.
Slik fungerer det
Berg forklarer at Apple har gjort «Passbook» åpent for alle leverandører som ønsker å koble seg til. I tillegg til billetter, som alt fra konsert- til togbilletter, kan også rabatt- og lojalitetskort lagres der.
Dersom tjenesteleverandøren ønsker det, kan du altså slippe å ha alt fra kaffekortet på 7/11 til klippekortet for bilvask i lommaboka, men enkelt tilgjengelig på telefonen.
– Apples håp er at mange tar det i bruk, slik at en iPhone-bruker kan ha viktige kort og papirer som man ellers har i lommeboka, direkte på telefonen. Siden passene kan gjøres geosensitive kunne jeg for eksempel fått opp kaffekortet mitt på låst skjerm i det jeg nærmere meg en 7/11 og med et sveip på skjermen få opp kaffekortet mitt til «digital stempling», forklarer Berg.
I praksis fungerer «eBillett» med «Passbook» slik:
- Brukeren kjøper billetter i «eBillett» og billetten lagres med QR-kode på telefonen.
- Dersom brukeren kjøper billetter via nettsalgssystemet til «eBillett» med samme profil, vil disse billettene automatisk synkronisere til brukerens telefon.
- Fra appen kan brukere lagre sine billetter direkte til «Passbook». All informasjon fra billetten, samt geolokasjon – hvis det finnes – følger med.
- Dersom geolokasjon er lagret med billetten, vil billetten dukke opp på låstskjermen i tidsrommet for forestillingen, så fort brukeren er i nærheten av der forestillingen holdes.
- Et minutt etter at passet er skannet, mottar brukeren en melding på telefonen om at billetten er brukt.
Markedskonsulent Erlend Bøksle i Oslo Kino forteller at de er veldig interessert, og følger nøye med utviklingen for å gjøre brukeropplevelsen bedre for sine kunder. Han sier samtidig at det kan ta noe tid før «Passbook» eventuelt integreres i eksisterende billetsystemer.
- Vi har som flere andre fulgt Passbook og lignende tjenester med stor interesse og er absolutt åpne for å på sikt kunne tilby denne løsningen til våre kunder. Dette må uansett testes grundig, så vi har dessverre ikke noe konkret informasjon eller dato ennå, skriver Bøksle i en e-post til Side3.
Mange interesserte, få er klare
Side3 har vært i kontakt med SAS, Norwegian og NSB for å høre om selskapene har planer om tilpasse sine systemer til «Passbook».
Fellesnevneren er at alle synes muligheten er spennende, men ingen har konkrete planer for å tilrettelegge sine systemer.
– Vi synes alle slike muligher som gjøre det enklere for kundene våre er spennende. Vi har ingen konkrete planer for «Passbook», men skal undersøke det videre, sier kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB Persontog til Side3.
Han kan ikke si noe når det eventuelt vil bli aktuelt å tilby NSBs kunder «Passbook»-funksjonalitet.
– Vi er fornøyde med den applikasjonen vi har, som vi får gode tilbakemeldinger på, men ønsker samtidig å utvide funksjonaliteten videre i takt med de teknologiske mulighetene som finnes, sier han.
Også flyselskapet Norwegian ser nå på mulighetene i appen.
– «Passbook» på iPhone er noe vi absolutt synes er interessant. Vi har allerede begynt å se på hvordan den nye funksjonaliteten kan verdiøke vår iphoneapp, slik at reisen for Norwegians passasjerer kan bli enda bedre, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.
Informasjonssjef i SAS, Knut-Morten Johansen, forteller at selskapet også jobber med sin egen app-lansering, men at «Passbook» virker veldig spennende.
– «Passbook» lanseres jo først i dag i samband med iOS6 oppdateringen, men vi har allerede sett på dokumentasjonen som vi har hatt tilgang til så langt. Basert på dette så ser det ikke ut til å være noen tekniske begrensninger for vår del. Det er imidlertid noen forhold rundt flybilletter som kommer inn under noen IATA-bestemmelser som vi ønsker å avklare blant annet. Vi anser «Passbook» som svært spennende siden gode innovative løsninger for enklere reiser er noe vi er særdeles opptatt av. Vi ser samtidig også fram til vår egen app-lansering senere i høst som vi også må få komme tilbake til, sier han til Side3.
Her kan du lese om Hva som er nytt i iOS 6
Les også: iPhone 5 slår alle rekorder (ekstern lenke)