Tek.no

Nyhet

Brukere raser mot Telenors nye T-We-løsning. Mangler innhold og er full av feil

– Et sabla makkverk, sier kunde.

Telenor oppgraderte nylig T-We-løsningen sin. Nå klager frustrerte brukere på at spesielt mobil- og Apple TV-appen er full av feil.
Telenor
14 Nov 2019 15:30

– På min enhet får jeg ikke engang logget inn på appen, sier T-We-kunde hos Telenor Thor Arne Kolberg til Tek.no.

Han fortsetter å liste opp problemer.

– I en uke var kanallisten på dekoderen plutselig helt vill, og appen på telefonen sluttet helt å fungere. I minst en dag fikk man ikke engang komme gjennom til Telenor på telefon om man valgte at det handlet om TV. Dagen etter var det eneste svaret at de hadde problemer og ikke visste når det ville bli rettet.

– Tidligere var problemet med Android-appen til Telenor at den var mye dårligere enn iOS-versjonen, fordi man blant annet ikke kunne se hvor langt man spolte og en rekke andre små bugs. Casting til Chromecast er fortsatt en utfordring fra iOS, Android får jeg jo ikke logget inn på, sier Kolberg, som omtaler T-We-problemene som en «ren skandale».

T-We-appen til Telenor får hard medfart.
Telenor

En drøss små og store feil

Tek.no har også vært i kontakt med flere andre T-We-kunder som beskriver lignende problemer. Chromecast-funksjonaliteten går igjen, blant annet at mobilen og Chromecast-enheten mister tilkoblingen hver gang du forsøker å hoppe til en annen episode eller velge et annet program. Vi har også forsøkt dette i redaksjonen, og kan bekrefte at det er langt fra problemfritt.

En kunde sier det har vært et «sabla rot fra dag en» og kaller appen «et makkverk av dårlig programutvikling».

Problemene ser ut til å ha oppstått i forbindelse med Telenors nylige oppdatering av T-We-systemet de tilbyr TV-kundene sine. Nytt var blant annet at de introduserte et poengsystem for å velge innhold og reduserte antall faste kanaler fra 40 til 16.

I forbindelse med dette ble både apper og dekodere oppdatert, og spesielt mobilappen har fått hard medfart fra T-We-kundene. I skrivende stund har iOS-appen en snittrangering på 1,3 av 5, basert på 290 vurderinger.

T-We-appen på Apples App Store har en snittrangering på 1,3 av 5 og en rekke meget kritiske tilbakemeldinger.
Skjermdump

Får slakt

En stor overvekt av disse har gitt karakter 1 av 5, som er det laveste man kan gi. I Google Play Store er snittrangeringen 1,7 av 5.

«Seriøst, hva i alle dager har dere gjort? Makan til treig, gjennomført rotete og ulekker app har jeg ikke sett på evigheter. Navigering er fullstendig uten logikk og appen er så ting og treig at hele opplevelsen er helt horribel. (...) Fiks det! Ta dere sammen!!!», skriver en bruker.

«Appen til Apple TV gir kun feilmelding om at den ikke kan avspille innholdet fordi den ikke kan bekrefte at jeg er hjemme...ingen informasjon om hvordan man løser problemet. Det var et elendig produkt i utgangspunktet, nå har jeg plutselig ikke tilgang til TV-abonnementet mitt», skriver en annen.

Informasjonssjef Magnus Line i Telenor.
Telenor

Telenor: – Merker oss tilbakemeldingene

Informasjonssjef Magnus Line i Telenor sier de er glade for at «flertallet av kundene gir dem gode tilbakemeldinger», men at de tar alle tilbakemeldinger på alvor og jobber løpende med justeringer og oppgraderinger.

– Vi merker oss en del tilbakemeldinger på Facebook, og vi skal hjelpe alle med å få en fullgod opplevelse av nye T-We, enten kundene ønsker å benytte T-We via mobil, nettbrett, Apple TV eller T-We Boks.

– Lanseringen har totalt sett gått veldig bra, og på T-We Boks ser vi svært få feil. Det å lansere nye apper til mobil/nettbrett og Apple TV er mer komplisert på grunn av en stor variasjon i operativsystemer, kundeutstyr og nettverksforbindelser. Områder vi blant annet jobber med er utfordringer med casting og navigasjon i Apple TV, sier han.

HBO-innhold mangler

Mange reagerer også på at HBO Nordic, som man kan velge å ha tilgang til i T-We-pakken, mangler visse deler av innholdet. Flere store TV-serier mangler for eksempel, og for enkelte serier mangler enkeltepisoder midt i sesongene.

I tillegg mangler kategorisering av innholdet, slik at man i praksis må lete gjennom hele katalogen om man ikke vet akkurat hva man skal se på.

– Det er en omfattende jobb å laste inn alt innhold fra en så stor aktør som HBO, og vi forstår derfor at kundene savner noe innhold. Vi har prioritert å laste inn de største og mest sette seriene først, og vi får nå i løpet av de nærmeste ukene supplert med det som mangler. Navigering og sortering av innhold i strømmetjenestene vil også være en del av oppgraderingene som kommer i nærmeste fremtid, sier Line.

annonse

Les også