Tek.no

Nyhet

Audi lanserer ny versjon av e-tron med tre motorer

Audi e-tron kommer nå i tremotorsversjon.
Audi
Stein Jarle Olsen
2 Juli 2020 10:49

Helt siden e-tron først ble lansert har Audi snakket om en tremotors versting-versjon av bilen, og nå er den her.

E-tron S, som versjonen heter, vil komme både til vanlige e-tron og til e-tron Sportback. Som tidligere vil de heftigste ytelsene kun være tilgjengelig i boost-modus, men da får du til gjengjeld tilgang til solide 370 kW (503 hestekrefter) og 973 Nm dreiemoment.

Det bringer 0–100-tiden ned fra 6,6/6,8 til 4,5 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 210 kilometer i timen, opp henholdsvis 10 og 20 kilometer i timen fra e-tron 55 og e-tron 50.

E-tron vil imidlertid fortsatt være et stykke bak de heftigste på markedet i akselerasjon. Tesla Model S i Performance-versjon er så langt nede som 2,5 sekunder, Model X på 2,8 sekunder og Porsche Taycan Turbo S på 2,8 sekunder.

Sportsseter er standard på e-tron S 60.
Audi

Motor-omplassering

E-tron S har altså to motorer på bakakselen og en foran. Litt mer konkret betyr det at en tilpasset versjon av den bakre motoren fra e-tron 55 er flyttet fram, mens den fremre motoren fra 55 er flyttet bak og duplisert.

Viktigere enn raskere akselerasjon er nok også at en motor på hvert av bakhjulene gir mer presis «torque vectoring» eller momentstyring. Det bør gi svært godt veigrep selv i utfordrende forhold, ved at du bilen for eksempel vil styre moment vekk fra et hjul som står på is om det andre hjulet står på tørr asfalt. I ordinær drift vil det dessuten kun være de to motorene bak som er i drift.

Bilen er også blitt fem centimeter bredere, og har en rekke utvendige endringer.

– Både front- og hekkstøtfanger har markante konturer, med en diffusor som løper i hele bilens bredde. Støtfangerne flankeres av større «air curtains» som forbedrer aerodynamikken, heter det i en pressemelding.

I tillegg kommer bredere skjermer, nye sølvfargede detaljer og mulighet for digitale Matrix LED-lys. Dekkbredden er også økt til 285 millimeter.

S-versjonen kommer både som vanlig e-tron SUV og Sportback.
Audi

Rekkevidden synker

Med de utvendige endringene øker også dragkoeffisienten fra 0,26 til 0,28, og sammen med økt motorkraft går det ut over rekkevidden. Batteriet er nemlig det samme 95 kWh-batteriet som før, men rekkevidden synker til 350 kilometer etter WLTP - mot opptil 436 kilometer for e-tron 55.

S-modellene får ellers et høyere nivå av standardutstyr, med blant annet sportsseter, adaptiv luftfjæring og 20-tommers alufelger. Det reflekteres også i prisen.

e-Tron 60 S, som modellen vil hete, starter nemlig på 840.000 kroner inkludert frakt og levering i Oslo. e-tron 60 S Sportback vil koste fra 864.000 kroner.

Salget åpner mot slutten av sommeren.

annonse

Les også