ARM viser fremtiden til mobil grafikk
Nye "norske" grafikkbrikker skal kunne vise video i kjempeoppløsning.
Du har muligens ikke hørt navnet Mali før, men det er gode sjanser for at du har sett hva grafikkløsningen Mali 400 kan gjøre på skjermen til en av Samsungs heftigste mobiltelefoner. Nå er Mali 600-serien snart på vei inn i nye enheter, men allerede nå kan ARM vise fremdriftsplanen for generasjonen som skal følge.
I første omgang er det grafikkløsningene Mali T604 og T658 som kommer. Sistnevnte er rettet mot såkalt GPU computing, altså at grafikkløsningen tar seg av oppgaver som ellers ville blitt gjort av en av de vanlige prosessorkjernene i et system.
Les testen av Samsung Galaxy S III med Mali 400MP
Ny CPU og ny GPU
De to oppfølgerne til T604 har fått navnene T624 og T628. T624 og T628 har henholdsvis fire og åtte regnekjerner hver. I tillegg kommer en tredje Mali-variant som skal ta over for T658 – den nye varianten har navnet T678.
I tillegg til nye grafikkløsninger står vi på trappene til en overgang også for mobile prosessorer. De fleste systembrikker som er i bruk i mobiltelefoner i dag baseres helt eller delvis på ARMs prosessordesign. Den nye serien heter Cortex A15 og avløser den aldrende arkitekturen Cortex A9.
De nye grafikkprosessorene er ventet å dukke opp sammen med de første systembrikkene som har Cortex A15-prosessorer. Det burde samlet sett gi et ganske heftig løft i ytelse over dagens løsninger.
Grafikk med 33 megapiksler
ARM mener at grafikkløsningene som er rettet mot GPU Computing først og fremst hører hjemme i de heftigste smarttelefonene. Der kan de bidra til at telefonene støtter vanvittige oppløsninger – såkalt 4k og 8k.
Sammenliknet med dagens vanligste oppløsninger, kjent som 720p og 1080p, tillater 4k og 8k enormt detaljerte bilder. Navnene refererer nemlig omtrentlig til 4000 eller 8000 piksler i bredden. 8k er for eksempel 7680 x 4320 piksler – som gir et bilde med 33 millioner piksler.
1080p-oppløsning er 1920 x 1080 piksler, altså omtrent 2 millioner piksler.
Kinokvalitet i stua
Foreløpig er 8k-oppløsningen svært langt unna de fleste stuer. 4k er imidlertid på vei, og enkelte produsenter har alt vist tidlig forbrukerutstyr basert på standarden. I digitale kinosaler har 4k vært vanlig lenge.
De enklere brikkene i T600-serien er rettet primært mot grafikkytelse, og vil bli forbeholdt svakere smarttelefoner.
Ved siden av økt ytelse skal de nye brikkene støtte en ny teknologi ARM har kalt Adaptive Scalable Texture Compression (ASTC). ASTC er en standard som skal sørge for at grafikk vises likt på tvers av ulike grafikkløsninger. ARM har nemlig sterk konkurranse fra selskaper som Qualcomm og PowerVR på markedet for grafikkbrikker.
Les også: Qualcomms nye prosessor er lynrask
De første brikkene med Mali 600-grafikk er ventet å dukke opp i løpet av året, mens T624, T628 og T678 sannsynligvis kommer i løpet av 2013.
For oss nordmenn er det kanskje ekstra gøy å vite at Mali-arkitekturen ble utviklet i Trondheim av selskapet Falanx, før de ble kjøpt opp av ARM som utvikler nye brikkedesign.
Les også: Her er motorene i årets nye mobiler
(Kilde: androidauthority.com)