Snart får du de råeste spillene rett i TV-en
Samsung og Gaikai slår sammen kreftene.
Gaikai er en nettskybasert tjeneste som tilbyr deg å spille demoer eller kjøpe spill direkte gjennom en nettside eller Internett-tilkoblet enhet. I likhet med Nvidia GRID, skal du kunne spille på alt fra smarttelefonen og nettbrettet til PC-en og TV-en.
Når har California-baserte Gaikai annonsert et samarbeid med den sørkoreanske teknogiganten Samsung, og sammen vil de la deg få tilgang til spill som er lagd for PlayStation 3 og Xbox 360 – uten at du må eie disse konsollene.
Den nettskybaserte spillingen skal bli tilgjengelig i de fremste Smart TV-modellene fra Samsung, og tjenesten har fått navnet «Samsung Cloud Gaming».
Ingen titler foreløpig
Samarbeidet ble annonsert på spillmessen E3 i Los Angeles, som ellers blir dekket av vår søsterside Gamer.no.
Ifølge Samsung vil tjenesten bli tilgjengelig på deres Smart TV-plattform Smart Hub, og lanseringen skjer senere i år. Sørkoreanerne kunne ikke avsløre hvilke titler som vil dukke opp, men forteller at de vil betale Gaikai en avgift for å bruke nettskyteknologien deres, og inngå separate avtaler med ulike spillselskaper om hvilke spill de kan tilby.
Dessverre for oss her i Norge vil den nye tjenesten i starten være begrenset til bare USA, men det kan muligens omgås ved hjelp av noen smarte triks. Amerikanske brukere vil snart kunne melde seg på en testperiode av det nye produktet.
Negativ kritikk
Kvaliteten på nettskybasert spilling fra aktører som Gaikai og OnLive har tidligere blitt kritisert for å være dårligere enn tradisjonell spilling via lokal lagring eller optiske medier.
Grafikken har hatt lavere oppløsning, oppdateringsfrekvensen i bildet har vært lavere, og spillere har klaget over merkbare forsinkelser fra inntasting av kommandoer via spillkontrollen til det faktisk blir registrert i spillet.
Disse problemene blir imidlertid stadig mindre med den teknologiske utviklingen på feltet, og det er forventet at de vil mer eller mindre forsvinne når nettskybasert spilling eventuelt blir mer utbredt og det blir bygget flere serverparker over større områder.
Stagger piratkopiering?
Et mer positivt argument i henhold til nettskybasert spilling er at det kan bidra til å stanse piratkopiering, såfremt tjenestene lever god nok kvalitet.
Musikkbransjen var den første til å falle markant blant annet som følge av utbredt piratvirksomhet, men har i de senere årene klart å hindre piratkopiering takket være streamingtjenester som Spotify. Denne trenden er også økende for film og TV, og nå står antakelig spill for tur.
– Dette vil totalt endre måten veldig mange spiller på. Det blir et stort skifte, sier Alf Inge Wang, professor hos Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap ved NTNU, til NRK. Salg av spill via streaming åpner for nye potensielle løsninger, og Wang mener at nye salgsmodeller kan bli aktuelle:
– Det er mange spennende aspekter. For eksempel trenger man ikke lenger selge enkeltspill. Man kan basere seg på tjenester som ligner på Spotify, der man kanskje betaler noen hundrelapper i måneden, avslutter han.
- Les også: Her er Samsungs 2012-modeller