App stores danker ut operatørene?
Det finnes knapt en Iphone-bruker som ikke har latt seg friste av minst ett av de 3.000 programmene du kan laste ned fra Apples App Store. Mellom 11. juli, da App store åpnet, og starten av september, har nemlig brukerne lastet ned over 100 millioner applikasjoner totalt, ifølge Apple selv. Andre mobilprodusenter har allerede - eller vil snart komme med – egne applikasjonsbutikker også.
Det kan bety at mobiloperatørene vil tjene mindre på sine innholdstjenester i tiden fremover.
Lokalt innhold
Netcom, som eneste norske operatør som fører Iphone, kan bekrefte at også norske Iphone-brukere benytter seg hyppig av Apples App Store. Innholdssjef Marius Halle i Netcom tror imidlertid at det bare er positivt.
- Våre Iphone-brukere bruker App Store for innhold. Men vi ser at når vi tilpasser eget lokalt innhold til Iphone så er interessen stor. For eksempel O L-nedlastinger av klipp. Så vi tror på en kombinasjon. Av erfaring ser vi at lokalt innhold er populært, sier Halle til Mobilen.no
(Artikkelen fortsettes.)
Utfyller hverandre
Halle antyder at mobilprodusentenes innholdstjenester, i stor grad harmoniserer med Netcoms eget innholdstilbud, og at det uansett er rom for å levere innhold som ikke dekkes av de ulike app stores.
- Vi ser at produsentenes app store-løsninger er populære, og da særlig (Apples) App Store. Men mye av innholdet til mobil kjøpes på impuls, og vi har hørt fra flere Iphone-kunder at de skulle ønske de også fikk tilgang til innhold fra andre butikker, som Iphone i dag ikke støtter, sier Halle.
- Vi er positive (til app stores), da dette skaper større interesse for innhold hos kundene. I tillegg lærer de å bruke innholdet på en enkel måte. På sikt vil det selvfølgelig føre til press på våre tjenester. Dette vil skjerpe oss til levere det beste innholdet. Til syvende og sist tror vi kundene vil velge det beste innholdet som er tilgjenglig på den enkleste måten. Markedet endres og vi skal være tilstede i dette markedet også fremover, forklarer Halle.
Best for kundene
Halle sier videre at han er positiv til konkurranse om innholdstjenester, fordi det vil komme kundene til gode. Den samme oppfattningen deles av den amerikanske mobiloperatøren Verizon Wireless, som også poengterer at de tjener penger på datatrafikken som genereres i forbindelse med nedlastning av innhold til mobil, ifølge Cnet News.
- Vi jobber i dag med egne tjenester. Men vi ser også kontinuerlig på ulike samarbeidsmodeller med mobilprodusentene slik at vi kan tilby de beste tjenestene i markedet, avslutter innholdssjefen i Netcom.