Tesla gir bort alle patentene sine
Ønsker å gi elbilbransjen et skikkelig fraspark.
«All Our Patent Are Belong To You»
Slik begynner en bloggpost som Teslas Elon Musk publiserte i går, der Musk fristiller alle Teslas patenter. Elon Musk er IT-mannen som satset store summer på noe han trodde på, og investeringene har gitt resultater. Tesla Roadster var forsmaken på hva vi kunne vente, og nå har Tesla-salget tatt helt av med Model S.
Ifølge bloggposten skal det være troen på åpen kildekode som er grunnen til frigjøringen, og ikke minst for at utviklingen av teknologi for elektriske kjøretøyer skal gå raskere fremover.
– Vi grunnla Tesla for å skape en fortgang innen bærekraftig transport. Dersom vi greier å bane en farbar vei med elektriske biler, men fyller denne opp med landminer i form av ulike patenter, så handler vi i strid med våre opprinnelige intensjoner, skriver Musk videre.
Vil ikke gå til sak
Musk forteller videre at Tesla ikke vil starte noen patentsøksmål mot andre som ønsker å bruke patentene, i all den tid dette gjøres med edle hensikter. Musk skal ifølge han selv ikke ha spesielt stor sans for patenter, selv om han skjønner poenget med dem.
Det var også derfor Tesla søkte om patentrettslig vern for en rekke nyvinninger på sin vei mot en serie med produkter. De var rett og slett redde for at de eksisterende bilprodusentene skulle kopiere dem og bruke sine massive produksjonsmuligheter til å kjøre i ring rundt Tesla.
– Dette ble likevel ikke tilfelle. Produksjonen av elbiler er fremdeles alt for lav. Av bilene som produseres er det langt under en prosent som er elektriske. Det er få av de store produsentene som lager elektriske biler, og disse bilene har gjerne kort rekkevidde. Enkelte produserer ikke elektriske biler i det hele tatt, skriver Musk.
Fritt frem for andre
Har du lyst til å bygge elektriske biler er det med andre ord fritt frem til å bruke alt det ingeniørene hos Tesla har funnet på av smarte ting.
– Med tanke på hvor mange biler vi trenger her i verden, og hvor ofte disse skiftes ut, så har ikke Tesla en sjanse til å produsere nok elektriske biler alene for å få ned utslippene. Konkurrentene våre er ikke de andre elektriske bilene på markedet, men snarere de enorme mengdene med kjøretøy som bruker fossilt drivstoff, avslutter Musk.
En annen fordel om det generelle elbilmarkedet vokser på verdensbasis er at folk blir mer åpne for elbiler, og kanskje tenker på dem mer som rene biler og ikke elbiler. Selv om dette er stort i Norge er det en annen situasjon i andre land, grunnen er det norske avgiftssystemet kombinert med nordmenns gode råd.
Vi tok med en Tesla S på tur, det var rett og slett en imponerende opplevelse »